Hoe is de honorering van het reclamebureau geregeld?

Het meest gebruikelijk is het zogenaamde kosten-plus-systeem. Daarbij worden alle gemaakte uren voor strategie, campagne-ontwikkeling, art & copy, etc. op basis van een vooraf gemaakte begroting tegen uurtarief in rekening gebracht, het zogenoemde uurtje-factuurtjemodel. Sommige bureaus brengen daarnaast zogenaamde accounturen (in feite de overhead) in rekening in de vorm van een vaste maandelijkse fee. Daarbij betalen kleine accounts relatief meer dan grote. Van de korting die het reclamebureau van oudsher bij inkoop van de media ontvangt (15%) wordt 10% doorgaans aan de cliënt gecrediteerd. Het resterende percentage wordt gebruikt om de kosten van de mediaplanning de dekken.
De kosten die het bedrijfsleven aan het reclamebureau zelf kwijt is, wordt wel ‘non-working marketing’ genoemd. Het zijn de kosten waarop vaak als eerste wordt bezuinigd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.