Wat wordt bedoeld met herpositionering?

Wanneer een fabrikant zijn merk nog wat langer wil 'uitmelken', wordt gegrepen naar het wapen van de herpositionering. Talloze merken zijn ten onder gegaan, omdat ze in de perceptie van de consument een ouderwets imago hadden gekregen. Zo ging De Gruyter ten onder en lijdt het nostalgische Jamin, ondanks het predikaat 'Hofleverancier' een tobberig bestaan. V&D kon als merk in 2004 ter nauwernood van de ondergang worden gered door een aantal vestigingen te sluiten. De restyling van de winkels door Jan des Bouvrie werd een mislukking en bleef beperkt tot twee filialen. In 2007 kreeg het merk een nieuw logo en werd met succes gekozen voor productdiversificatie door de restaurantketen La Place in de markt te zetten. La Palce draagt nu meer dan 20% bij aan de totale omzet van V&D.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.