Hoe zijn tactieken voor prijsstelling optimaal te combineren tot een strategie?

Om tot de 'juiste' prijs te komen moeten er meerdere tactieken worden gecombineerd, er is geen 'one-size-fits-all'-antwoord voor het ontwikkelen van een succesvolle strategie.Vier zaken waar u rekening mee moet houden:
  1. Toegevoegde waarde - Bepaal de prijs vanuit de toegevoegde waarde en niet vanuit de kosten. Kosten zijn niet relevant voor een klant. Prijs is niet wat u denkt te kunnen rekenen, maar wat klanten bereid zijn te betalen op basis van de gepercipieerde toegevoegde waarde. Om de prijs te bepalen zijn er twee vragen die u moet stellen: 'Waarom zouden mensen betalen voor mijn diensten of producten?' en 'Welke toegevoegde waarde zullen de klanten halen uit mijn aanbod?';
  2. Prijs en winst - Prijs is de dominante factor voor winstgevendheid. Anders dan de andere 3 marketing-P’s (Plaats, Product & Promotie) is prijs het enige marketinginstrument dat direct geld opbrengt en geen geld kost;
  3. Prijsankers - Mensen begrijpen de relatieve waarde beter dan de absoluut waarde. Een prijsanker vormt de basis voor klanten om te vergelijken door zelf een referentiekader te bieden. Neem Steve Jobs bijvoorbeeld. Hij vergeleek de 499 dollar kostende iPad met een 999 dollar kostende laptop, waardoor de iPad een koopje lijkt. De beste manier om een horloge of een jurk van 1.000 euro te verkopen is door het naast een exemplaar van 10.000 euro te zetten;
  4. Vraag het de klant - Een eenvoudige methode die kan worden gebruikt om de betalingsbereidheid van de klant te meten is de zogenaamde Prijs Gevoeligheid Meter. Dat concept is gebaseerd op vier vragen:
  • Bij welke prijs zou u het product/dienst te duur vinden om het te overwegen?
  • Bij welke prijs vindt u het product/dienst zo goedkoop dat u aan de kwaliteit/waarde zou twijfelen?
  • Bij welke prijs vindt u het product/dienst duur, maar zou u het toch overwegen?
  • Bij welke prijs vindt u het product/dienst een koopje?De optimale prijs is de prijs waarbij het aantal potentiële klanten dat vindt dat het product te goedkoop is gelijk is aan het aantal dat het te duur vindt. De ideale prijs is de prijs die klanten uiteindelijk accepteren, zij het met een zekere weerstand;
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.