Welke informatie kan analyse van de kassasysteem leveren?

Retailers investeren enorme bedragen in hun kassasysteem, maar doen vaak te weinig met de informatie die daar uit kan komen. De continue analyse van data maakt het mogelijk om onder meer de omloopsnelheid van de voorraad te vergroten, veranderingen en trends in de markt (tijdig) te detecteren en hierop in te spelen. Bovendien is het zo mogelijk het rendement op de investering in een kassasysteem belangrijk te verbeteren. Maak een analyse van:
  • Welke productgroepen groeien qua omzet, en welke juist niet?
  • Neemt de omloopsnelheid van een bepaald product af of zit er groei in? Pas de gemiddelde ordergrootte hier tijdig op aan;
  • Welke invloed hebben de seizoenen op de omzet van bepaalde producten? Hier is dan de voorraad en presentatie op aan te passen;
  • Cijfers over omzet en marge per productgroep leveren gegevens dvoor de berekening van het inkoopbudget;
  • Omzet per medewerker. Wat is de reden waarom de een meer verkoopt dan de ander en wat is daarvan te leren?
  • Omzet op de verschillende momenten in de week. Werken de medewerkers dan wel op de momenten dat u ze het hardst nodig heeft? Slimmer plannen kan verkoopkosten verlagen;
Hoe meer en hoe nauwkeurige u klanten- en transactiedata kunt verzamelen hoe meer waardevolle informatie u daarin kunt vinden. De leverancier van uw kassasysteem kan assisteren bij het verzamelen van de relevante data.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.