Wat is marketing automation?

Marketing automation automatiseert de communicatie met klanten en prospects. Het belangrijkste doel in de B2B-marketing is lead generatie, lead nurturing en uiteindelijk lead scoring. Het voordeel van deze geautomatiseerde manier van werken is dat de salesafdeling betere leads krijgt, terwijl het qua marketing geen extra werk vergt.
Een marketing-automationtraject ziet er als volgt uit:
  1. Een prospect laat zijn e-mailadres achter in ruil voor een whitepaper of een abonnement op een nieuwsbrief;
  2. Het marketing-automationprogramma stuurt automatisch een e-mail met daarin een bedankje, plus de gevraagde whitepaper of de eerste editie van de nieuwsbrief;
  3. Een paar dagen later stuurt het programma opnieuw automatisch een mailt uit met extra informatie die de klant ook zou kunnen interesseren, bijvoorbeeld een link naar een e-book of een interessante video;
  4. Als de prospect geïnteresseerd is en blijft, dan promoveert het systeem hem of haar tot een 'qualified lead'. Zijn naam en gegevens stuurt hij naar de salesafdeling.
Onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Venturebeat in 2015 laat zien dat 80% van de bedrijven die marketing automation gebruikt, meer leads genereert en 77% meer conversies scoort en een omzetgroei van tussen de 20 en 50%. Ook maakt de software het mogelijk de resultaten van marketinginspanningen te meten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.