Bezig met laden...

          X

          Misvatting 1: er is een ideale trefwoord-dichtheid

          en nog 17 mythes over SEO



          In het afgelopen decennium hebben we in Search Engine Optimization (SEO) opmerkelijke veranderingen gezien in de manieren waarop zoekresultaten tot stand komen, hoe zoekrobots zoeken, indexeren en van een rangorde voorzien, en in hoe marketeers deze effectief proberen te beinvloeden. Zo hebben Google's Panda en Penguin en, recent, Hummingbird, de wereld van SEO-professionals, - marketeers en SEO-bureaus opgeschud. Het overheersend accent op linkbuilding en de obsessie met de juiste trefwoorden konden naar het grofvuil. Maar ondanks deze forse veranderingen zijn er nog steeds veel misvattingen over de dagelijkse praktijk van SEO, niet in de laatste plaats omdat zelfverklaarde SEO-experts deze in direct contact met u als klant of via blogs debiteren. De vele veranderingen hebben er voor gezorgd dat niet meer helder is wat actueel is, wat belangrijk is, wat echt resultaat oplevert en wat verspilde moeite is.

          Hoog tijd dat de halve waarheden worden ontmaskerd als mythen die uw marketinginspanning kunnen schaden. En hoog tijd u van beter advies te voorzien. Hierna volgen 17 uitspraken over SEO die mythes of halve mythes blijken te zijn. Ook wordt aangegeven hoe het dan wel moet.

          Kennis van de meest voorkomende SEO-mythes maakt het mogelijk om SEO meer effectief te gebruiken. Als er één ding vooral duidelijk is, is dat SEO gaat over de beleving van gebruiker. De beleving start met de weergave van de zoekresultaten. Daarna volgen de kwaliteit en relevantie van de content op de site zelf en het gemak waarmee zij door de site navigeren. Hoe beter die beleving, hoe meer zich dat vertaald in meer en beter site-bezoek.


          Misvatting 1: Ik moet mijn site bij Google aanmelden

          Het idee dat het absoluut noodzakelijk is om uw nieuwe website bij Google aan te melden, om (hoger) te kunnen verschijnen in de zoekresultaten, is onjuist. Google vindt uw site ook zonder deze stap. En bovendien, een aanmelding garandeert niets. Zoekrobots ('crawlers') vinden uw site vanzelf en zullen deze op enig moment indexeren.
          Het is niet alleen onnodig om uw site aan te melden, maar de aandacht zou vooral moeten uitgaan naar wat u vooral niet wilt laten indexeren (via uw robots.txt. bestand), zoals bepaalde registers, pagina's en interne zoekresultaten. Deze wilt u in de regel niet laten indexeren, om de aandacht niet af leiden van goede content.


          Misvatting 2 : Bij SEO gaat het alleen om de ‘ranking’

          Er is weliswaar een sterk verband tussen de rangorde in zoekresultaten en het bezoeken van een of meerdere sites, maar de rangorde is niet (meer) het belangrijkste.
          Onderzoek naar kijk- en klikgedrag laten zien dat zoekers een voorkeur hebben voor de eerste resultaten, met name voor de eerste drie zoekresultaten. Maar ook is komen vast te staan dat ook op de vervolgpagina's vooral de eerste drie zoekresultaten scoren, dit levert dus soortgelijk klikgedrag op. Ook blijkt dat trefzekere, korte omschrijvingen (snippets) met goede trefwoorden (tags), die zich op plaats 4, 5 en verder bevinden, hogere klikratio's geven. Zelfs toen deze snippets en tags nog niet slim werden toegepast, bleek dat rangorde geen succes garandeert. Het verkeer naar een website kan immers imposant zijn, maar toch nog geen stuiver opleveren.


          Misvatting 3: SEO is iets dat ik aan ICT kan overlaten

          Het idee bestaat dat SEO technische expertise vraagt, en omdat het technisch is, ICT dit het beste kan doen. Er is inderdaad een technische component in SEO, maar het vraagt meer dan technische/software kennis. Dit is dus niet de goede weg.
          ICT-professionals kunnen er wel voor zorgen dat de site door zoekmachines te vinden is ('crawlable') en links en XML-sitemaps opstellen. Ook kunnen zij, op basis van de kwalitatief goede content die u bedenkt en produceert, er voor zorgen dat deze goed op de site terechtkomt.


          Meer weten? Deze en 14 andere tips zijn te vinden in Tools & Tips: SEO


          Redactie TQL/Hubspot
          illus. (CC): anderscismo

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets