Bezig met laden...

          X

          Zo profileert u zich als expert

          De sociale psychologie van Web 2.0 - 10 tips



          Marketing heeft in de afgelopen jaren flinke veranderingen ondergaan.  Merken moeten werken aan een duidelijke presentie op internet. Anders tel je niet mee, laat staat dat je ‘thoughtleadership’ kunt claimen.  Uitstekende vondsten, producten of diensten verpieteren als men ze niet tegenkomt in de professionele netwerken en internetmagazines. Gelukkig beginnen we steeds beter het belang van de sociale psychologie van Web 2.0 te begrijpen, ofwel de manier waarop mensen zich in sociale netwerken gedragen en op elkaar reageren. Zo kunnen klant en merk elkaar vinden.

          Hoe kunt u zich hierin als expert ('thoughtleader') profileren? Er zijn 2 hoofdregels:
          1. Verplaatst u zich in (de behoeften van) uw publiek
          2. Laat zien hoe u en uw bedrijf problemen waar uw klanten mee worstelen heeft opgelost

          Kennis delen
          Expertise is belangrijk in de bedrijfsvoering. De kennis in organisaties speelt een hoofdrol in de manier waarop we met afnemers, klanten en consumenten communiceren. In plaats van het uitzenden van slogans, vertellen bedrijven hoe zaken aanpakken en delen ze kennis waarmee ze problemen van klanten helpen oplossen. In plaats van klanten te overstelpen met advertenties en glanzende brochures, bouwen ze aan vertrouwen door klanten aan het woord te laten en hen te helpen met het beantwoorden van hun vragen.

          Direct contact met klanten
          Gebruikers van social media zien online netwerken als een informatiebron. Het dagelijkse nieuws wordt niet alleen door journalisten geleverd, maar door experts in elk denkbaar (vak)gebied. Online expertise tonen is door de toegenomen informatiedeling eenvoudiger, en ook belangrijker geworden. De kennis die uw bedrijf deelt geeft de mogelijkheid om op een nieuwe manier contact te leggen met uw publiek en klanten.

          Stand out in the crowd
          Wordt een betrouwbare bron in het leveren van informatie die zaken makkelijker en efficiënter maken voor klanten. Voeg waarde toe. Doordat er steeds meer mensen informatie ('content') publiceren wordt het wel moeilijker om uzelf als expert te positioneren.

          Een aantal manieren om succesvol expertise te tonen:

          1. Publiceer regelmatig.
          Regelmaat verbetert niet alleen naamsbekendheid, en geeft vertrouwen. Niet al uw posts hoeven boekwerken te zijn. Regelmaat is belangrijker dan omvang. Door middel van content curation (het vinden, rubriceren, duiden/aanpassen, presenteren en delen van reeds bestaande content) kunt u gemakkelijk vaak publiceren in blogs en op sociale media. Dit mag soms ook gewoon een goede op Pinterest gevonden infographic zijn met commentaar of andere aanvulling.

          2. Maak van één stuk meerdere publicaties.
          Maak van uw bestaande whitepapers meerdere blogposts. Maak van uw bestaande blogposts verschillende tweets in quotevorm. Kortom verzamel, knip op en mix uw bestaande content. Maar maak ook van uw deelname aan een evenement meerdere posts: een verslag in de vorm van een blog, plaats tweets over het evenement bij elkaar (eventueel met Storify) en verzamel beeldmateriaal op Pinterest.

          3. Verspreid informatie (content).
          Plaats artikelen op het blog, post ze ook naar Twitter, Facebook, Google+ maar plaats ook het beeldmateriaal op Pinterest, Tumblr, en post op een specifieke LinkedIn showcase pagina.
          Het belang van regelmatig publiceren kan niet genoeg worden benadrukt. Frappez toujours. Hoe vaker anderen uw naam in relatie tot waardevolle kennis tegenkomen, hoe meer vertrouwen u online als expert opbouwt. Ga na waar uw publiek zich bevindt, publiceer daar en houdt bij hoe vaak uw informatie wordt gedeeld of ge'liked'.

          4. Publiceer eerder geproduceerd werk.
          Kennis hoeft niet per se nieuw te zijn om relevant en waardevol te zijn. Uw informatie heeft waarde voor uw doelgroep zolang het nuttig en bruikbaar voor hen is.
          Content kan inhaken op actualiteit maar het is ook verstandig om ‘evergreen content‘ te publiceren.  Het verzamelen en verspreiden van oudere nog steeds relevante content kan zeker bijdragen aan het succes van uw content marketing. Denk aan oude whitepapers, blogposts, interviews, presentaties, onderzoeken en infographics. Vergeet dus niet goede content vaker te publiceren, want content verdwijnt snel op sociale media (op Twitter zakt uw post al na gem. 20 minuten weg in de tijdlijn).

          Publiceer informatie in meerdere verschijningsvormen en media om het bereik te vergroten. Slimme uitgevers doen dit al jaren onder de vlag van 'repackaging'. Bovendien kunt u de informatie een langere levensduur geven doordat deze steeds wordt gedeeld in diverse social media. Zo wordt een radio-interview een blog, een Google+ en een Facebook-post van een citaat, een tweet, en mogelijk een video op Youtube.

          5. Zoek uw publiek op
          Draag artikelen aan of kleinere bijdragen op websites en blogs die een grote community hebben en die relevant is voor uw merk. Zo zult u niet alleen uw doelgroep bereiken, maar ook uw naam vestigen.

          6. Laat anderen u aanbevelen.
          Publiceer dit 'sociale bewijs' in bijvoorbeeld een Storifylijst die u vervolgens als presentatie op uw website kunt zetten.
          Ga in op uitnodigingen voor interviews, of dit nu offline (krant, vaktijdschrift, radio of tv) of online (website artikel, Youtube) is. Op deze manier verklaart een derde dat u iets te zeggen hebt, wat bijdraagt aan uw expert-positie.
          Dit geldt ook voor een presentatie die u geeft op een congres: uw presentatie worden artikelen, berichten op social media, een video en een SlideShare.

          7. Beantwoord vragen.
          Beantwoord vragen op uw vakgebied op Twitter en in LinkedIn groepen of websites in uw vakgebied. De profilering als expert is vooral belangrijk in B2B. Reageer op discussies. Deze vragen en dat wat uit deze discussies komt is weer uitstekend bronmateriaal om te publiceren in een artikel. Licht bijvoorbeeld een aantal van de beste antwoorden uit en geef daarbij uw visie op de zaak.

          8. Verzamel de beste content uit uw markt in een Content Hub (kennisbank) en voeg uw visie toe.
          Zoals hierboven al eerder aangegeven bent u niet de enige die content publiceert. Door als een filter voor uw publiek te fungeren kun je ook uitstekend jouw expertise tonen. Door de content van andere experts uit uw markt in een kader te plaatsen en op één plek bij elkaar te brengen geeft u focus aan onderwerpen en heeft u daarnaast nog de mogelijkheid uw ‘two cents worth’ toe te voegen. Vorm zo een Content Hub voor de beste artikelen rondom een thema. Maak gebruik van platforms die zijn ingericht voor het concentreren en distribueren van kennis, zoals TQL.

          9. Meng u in online discussiefora.
          Geef hier uw visie en commentaar, ga gesprekken aan. Toon u zelf open voor de opinies van anderen en stel u constructief op door feiten en concrete voorbeelden te geven. Op deze manier komt u als expert in het vizier van andere professionals in uw vakgebied en van mogelijke klanten.

          10. Verzamel overzichten van experts.
          Onder het mom van ‘it takes one, to know one’ is het verzamelen van experts uit uw marktgebied in lijsten een goede manier om zelf expertise te tonen. Daarnaast betrekt u deze invloedrijke personen op deze manier bij uw content en zullen ze snel(ler) geneigd zijn deze te verspreiden in hun netwerk.


          Redactie TQL 
          (Met dank aan Curation.nl)

           

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets