Gratis toegang



Meer IT en minder handen

De logistieke functie in de toekomst

logistiek, transport, digitalisering distributie, ecommerce, dc
 
Traditionele loopbanen in de logistieke sector gaan deels verdwijnen, maar daar komen nieuwe functies voor in de plaats. Robots en drones veranderen de sector en het type werk.

Recruitmentorganisatie Hays deed uitgebreid onderzoek naar de 'Baan van de Toekomt' in de logistiek en supply chain sector. Ruim 70 procent gaat er van uit dat de vraag naar arbeidskrachten tot en met 2025 nog gaat toenemen. Veertig procent denkt dat ook daarna de vraag nog groeit. Maar dat zijn waarschijnlijk andere functies dan nu het geval is. Vrachtwagenchauffeurs zullen deels het veld moeten ruimen. Koeriers zullen wellicht vervangen worden door drones, die pakketjes komen afleveren aan de deur. Warehousemedewerkers krijgen robots als collega. In 2030 verwacht 55% dat de ‘handjes’ niet – veel minder – nodig zullen zijn.

Vier loopbanen van de toekomst
Daar komen dan andere banen voor terug. Hays noemt vier voorbeelden:
  1. Logistiek programmeur/planner – ICT specialisten die de logistieke processen kennen en zorgt voor planning en verbinding tussen de verschillende systemen;
  2. Supply chain data-analist – iemand die op basis van continue analyses in staat is om de supply chain te optimaliseren en bij te sturen;
  3. Auditor circulaire logistiek – speciale functionaris die alle duurzaamheidsaspecten onder de loep neemt en inventariseert hoe het beter kan;
  4. High-tech transport verkeersleiders – professionals in de control tower van supply chains om transportstromen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, ook in geval van verstoringen.
Nieuwe technologieën en de complexiteit van de functies zorgen ervoor dat bedrijven meer en meer behoefte hebben aan (talentvolle) supply chain managers. Volgens Hays kunnen bijvoorbeeld supply chain managers in de sector logistiek en supply chain dit jaar dan ook al rekenen op een salaris van tussen de 70.000 en 100.000 euro. Er is een 'war for talent' gaande, waarbij hoge gemiddelde salarissen niet alleen te zien zijn bij technische functies, maar ook bij diverse specialismen.

Logistieke baan over twintig jaar
'De logisticus van de toekomst is vooral bezig met data', voorspelt Sergio Koosman van Hays. 'Hij moet rapporten kunnen lezen en samenstellen, beslissingen nemen en voorbereiden op basis van data. Er ontstaat steeds meer vraag naar goed opgeleide mensen met een duidelijke IT-achtergrond.

Ook bedrijven moeten zich gaan afvragen hoe ze willen omgaan met de veranderingen die onomkeerbaar blijken te zijn. 'Professionals van de toekomst willen werken bij bedrijven die niet alleen goede producten of diensten willen leveren, maar ook positief bijdragen aan de leefomgeving', aldus Koosman.

Meer onderzoeksresultaten:
  • 50% is van mening dat robotisering nieuwe banen oplevert – 81% ziet oude banen door robotisering verdwijnen
  • 61% verwacht drones te gaan inzetten in logistieke processen – 44% denkt dat dit banen oplevert, 35% houdt rekening met banenverlies
  • 41% zegt dat in 2030 het merendeel van de medewerkers actief is voor twee of meer werkgevers – 30% is het daar niet mee eens
  • 48% vindt dat zijn of haar technologische kennis up-to-date is – 36% zegt onvoldoende training te ontvangen van de werkgever

Redactie TQL 

Illus. (cc): drlian

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
Liever online een cursus volgen? Ontvang minimaal 10% korting op alle online cursussen van Icademy.
©2017 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.