Gratis toegang



Physical internet en on-demand warehousing

Hoe ziet de supply chain er in 2030 uit?

Endless aisles, physical internet, on-demand warehousing, logistiek
 
Hoe zien de supply chains eruit in 2030? Digitalisering, duurzaamheid en flexibilisering van arbeid zullen de aanjagers zijn van de verandering. Traditionele retailverkoop verschuift naar webshops en webshops transformeren naar marktplaatsen. Andere trends zijn die van 'endless aisles', 'Physical Internet' en on-demand warehousing.

Grote partijen als Amazon, bol.com en Zalando openen hun poorten voor derden en fungeren meer en meer als online marktplaatsen. Bol.com verwacht dat partners op termijn de helft van de verkopen voor hun rekening zullen nemen (bij Amazon is dat nu al het geval). De grote marktplaatsen zoals Amazon, Zalando en Bol.com stellen niet alleen hun verkoopkanaal, maar ook hun fulfilment-operaties open voor derden. Als moderne tussenpersonen 'eten' de internetreuzen mee van de marges van de verkopers en tegelijkertijd hoeven ze door het ruimere aanbod vrijwel geen nee meer te verkopen aan hun bezoekers. De zogenaamde endless aisles zorgen voor meer omzet en grote klantloyaliteit.
 
Beladingsgraad
Zelf de logistiek van al partners in de hand nemen is echter geen algemeen schaalbaar model voor de toekomst van 2030. Spullen van verschillende eigenaren die op diverse plaatsen liggen efficiënt en betrouwbaar naar klanten vervoeren betekent veel transportkilometers. Dat strookt niet met de strenge duurzaamheidseisen van 2030. Slimme rit- en routeplanningssoftware, elektrische voertuigen en fietskoeriers bieden enig soelaas, maar de ware pijn in transport zit in de lage beladingsgraad. Ondanks dat exacte cijfers ontbreken, schat men in dat vrachtwagens gemiddeld slechts halfvol rijden en ongeveer een kwart van de tijd geheel leeg rijden. Bovendien lijkt de beladingsgraad te dalen de afgelopen jaren.

Physical Internet
Om het versnipperende vrachtaanbod van 2030 efficiënt te distribueren, moeten vele vrachten worden gebundeld tot volle vrachtwagenladingen. Dit vraagt om een open distributienetwerk. Het concept 'Physical Internet' schetst zo’n netwerk.

Samenwerkingsverbanden tussen transporteurs als TransMission, Palletways en Teamtrans zijn voorlopers van dergelijke netwerken. Aangesloten vervoerders combineren hun vrachten onderling via een eigen netwerk van overslagcentra. Om echter werkelijk iets te betekenen is meer transportvolume nodig. Er zijn besparingen van wel 20% te bereiken op de kilometers door de talloze vrachten slim te combineren via een netwerk van overslagcentra.
 
Uber-achtig
Voor het Physical Internet is een platform nodig dat vrachten eenvoudig aan transporteurs en eigen rijders koppelt en door een open netwerk van overslagcentra dirigeert. Partijen als Quicargo, Shipitsmarter en Shutl bieden al tools om op Uber-achtige wijze vrachten aan vervoerders te koppelen die met lege laadruimte in de buurt rondrijden. De chauffeurs hoeven nauwelijks om te rijden en halen op eenvoudige wijze rendement uit hun lege laadruimte. Ook logistiek dienstverlener CB Logistics heeft een slim transportplanningssysteem dat dagelijks berekent welke vrachten met de eigen vloot gedistribueerd worden en welke de logistiek dienstverlener uitbesteedt aan regionale vervoerders. Zo kun je pieken opvangen, beladingsgraad verhogen en tijdige levering garanderen, zelfs in uithoeken van een afzetgebied.

Netwerk minder belangrijk
Met een netwerk als het Physical Internet kan iedereen eenvoudig zijn producten versturen. Bovendien is de voortgang van zendingen gemakkelijk online te volgen. Waar grote internetpartijen Amazon, Zalando en Bol.com momenteel de fulfilment van hun partners overnemen om de betrouwbaarheid te waarborgen, zal dit met een dergelijk efficiënt en betrouwbaar netwerk steeds minder belangrijk worden. Bijkomende voordelen zijn dat goederen niet per se in alle distributiecentra hoeven te liggen, maar voor een deel stroomopwaarts in de keten kunnen blijven om daar te wachten op orders. Dat scheelt kosten in het inbound transport. Bovendien zullen incourante voorraden afnemen, doordat goederen over een grotere markt afgezet worden. Tegelijkertijd kun je in een dergelijk netwerk met vooruitgeschoven voorraden dichtbij afzetgebieden zorgen voor snelle leveringen.

On demand warehousing
De supply chain van 2030 kenmerkt zich door het delen van voorraden en transportcapaciteit. Een schoolvoorbeeld van een dergelijke operatie is het fulfilment center van Amazon. Het bedrijf heeft in Duitsland 9 fulfilmentcentra van zo’n 100.000 vierkante meter die als netwerk opereren. Als een bestelling uit meerdere centra moet komen, dan worden de spullen via onderlinge cross-docking samengevoegd. In de VS heeft Amazon zelfs centra van 300.000 vierkante meter waar mensen en robots samenwerken.

Net als in het transport, hebben ook warehouses te kampen met pieken en dalen in voorraden en goederenstromen. Uitbesteding aan logistiek dienstverleners biedt voordelen doordat pieken en dalen van verschillende opdrachtgevers elkaar compenseren (ijsjes in de zomer en diepvriesgroente in de winter). Toch is er regelmatig leegstand of ruimtegebrek in magazijnen. De nieuwe Nederlandse marktplaats Stockspots biedt hiervoor een oplossing met on demand warehousing. Evenals de Amerikaanse branchegenoot Flexe, stelt Stockspots bedrijven in staat om magazijncapaciteit te delen met derden voor periodes van enkele weken of maanden. 

Behalve de opslagruimte, zijn ook de inslag- en uitslagdiensten van het warehouse inbegrepen bij on demand warehousing. Via een online portal voer je orders in, bekijk je voorraadstanden en volg je de ontvangst en uitlevering van orders. Een ideale oplossing om pieken en dalen tijdelijk op te vangen of om voorraden dichtbij de afzetmarkt te leggen voor snelle levering.

Producenten
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de supply chain? Producenten distribueren nu veelal via traditionele kanalen als groothandels en retailers. Zij zullen de komende jaren hun voorraden moeten ontsluiten voor rechtstreekse leveringen. Dat kan zijn voor het bevoorraden van de endless aisles van de tussenhandel of voor directe verkoop aan de eindklanten. Zo levert bijvoorbeeld Nike steeds meer direct aan consumenten via de eigen webshop en via Amazon en wordt daarmee een rechtstreekse concurrent van haar traditionele afnemers. Kunnen de logistieke netwerken van producenten voldoende flexibel zijn in transport en warehousing om pieken en dalen te kunnen opvangen en snel te kunnen leveren? NewWays is een inspirerend voorbeeld van netwerksamenwerking tussen producenten.

Groothandels
De rol van de groothandel komt onder druk te staan door online marktplaatsen die eveneens een breed assortiment aanbieden, door producenten die de groothandel omzeilen en door logistiek dienstverleners die vergelijkbare logistieke diensten leveren. Het is dus zaak dat de groothandel zijn rol versterkt als one-stop-shop met een breed assortiment en een uitstekende service. Dit kan met endless aisles en een sterk logistiek netwerk, door het ontsluiten van voorraden van verkooppartners via een netwerk en het aanbieden van assortiment via marktplaatsen, omgekeerd. Het onderscheid tussen de groothandel en de logistiek dienstverlener zal hierdoor vervagen. Het logistieke netwerk van de groothandel moet over voldoende flexibiliteit beschikken in warehousing en transport om klanten zowel in drukke als in rustige periodes goed te kunnen bedienen.

Retailers
Retailers verkopen via meerdere verkoopkanalen: winkels, webshops, marktplaatsen en de spraakassistenten en virtual reality stores van 2030. Retailers zullen hierbij deels uit eigen voorraden putten en deels uit voorraden van leveranciers of andere retailers. Net als bij de groothandel is het essentieel om geen nee te hoeven verkopen. Om snel te kunnen leveren, leggen retailers vooruitgeschoven voorraden dichtbij de markt, bijvoorbeeld via on demand warehousing op de momenten dat het nodig is.

Logistiek dienstverleners
Logistiek dienstverleners kunnen hun positie versterken door synergie te zoeken tussen opdrachtgevers. Niet alleen om pieken en dalen te compenseren, maar ook om opdrachtgevers onderling voorraden te laten delen en om orders aan dezelfde klanten gezamenlijk uit te leveren. Zo combineert logistiek dienstverlener Nabuurs de leveringen van Mars, Heinz en Nutricia onder één dak. Daarnaast is flexibiliteit cruciaal. Huur in drukke periodes warehousing, transport en medewerkers on demand in en stel in rustige periodes de vrije mensen en middelen beschikbaar aan anderen.

De rollen van producenten, groothandels, retailers en logistiek dienstverleners zullen dus meer en meer door elkaar heen gaan lopen. Bovendien mogen we verwachten dat de trends van flexibilisering van arbeid en bedrijfsmiddelen en het delen van capaciteiten en voorraden een vlucht zullen nemen. Endless aisles, Physical Internet en on demand warehousing zorgen voor betere benutting van voorraden, voertuigen en gebouwen, wat duurzaam is en meer rendement oplevert.


Redactie TQL 

Illus. (cc): ziga

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
Liever online een cursus volgen? Ontvang minimaal 10% korting op alle online cursussen van Icademy.
©2017 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.