Gratis toegang



Vraag en aanbod arbeidsmarkt matchen onvoldoende

Arbeidsmarkt weinig transparant

arbeidsmarkt, werven, baan, match, vacature, carriere

Werkgevers zitten te springen om talentvolle medewerkers. Aan de andere kant oriënteert 89 procent werkenden zich een aantal keer per jaar op andere baan. Daarvan zoekt 71% zelfs maandelijks naar mogelijkheden. Toch weten zij elkaar kennelijk slecht te vinden op de arbeidsmarkt. Onderzoekers van de Intelligence Group wijt het aan gebrek aan transparantie. 

Transparante arbeidsmarkt
Meer transparantie kan er voor zorgen dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar sneller en eenvoudiger vinden. Vacatures staan minder lang onnodig open, het aantal werklozen en de frictiewerkloosheid zal structureel met enkele tienden procentpunten dalen en werkzoekenden vinden sneller ander werk. De kwaliteit van de matches zal omhoog gaan, waardoor er minder werkgevers en werknemers na korte tijd teleurgesteld weer uit elkaar gaan.

Gemiste kansen
Redenen waarom vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar niet optimaal vinden zijn, volgens de onderzoekers:
  1. Er zijn meer dan 13.000 websites die alleen maar vacatures tonen;
  2. Er zijn meer dan 50.000 websites waarop vacatures staan;
  3. We onderscheiden ongeveer 430 beroepsgroepen, en bedenken daar meer dan 200.000 verschillende namen voor;
  4. Online vacatures zoeken is een kunst die niet iedereen beheerst;
  5. Er staan veel spookvacatures online;
  6. In veel vacatures staat weinig concreets over het werk dat de medewerker moet gaat doen;
  7. Gemiddeld staat een vacature op zes verschillende websites;
  8. Werkgevers posten op andere websites dan die waarop werknemers zoeken;
  9. Het UWV verstrekt uitkeringen, maar helpt niet met zoeken;
  10. Er zijn allerlei belemmeringen om van sector of branche te veranderen.

Breder zoeken
Het tekort aan arbeidskrachten wordt met de dag groter. Bedrijven die goed zijn voor bijna 13% van de Nederlandse economie worden belemmerd in hun groei, omdat er geen personeel is om aan de vraag te voldoen. Halverwege 2017 werd nog ’slechts’ 7% van onze economie geremd in haar groei door personeelstekorten. In bijna alle sectoren zijn vacatures lastiger in te vullen. Alleen in de branche cultuur, sport en recreatie is de krapte sinds het tweede kwartaal van 2017 iets afgenomen. In veel andere sectoren is het aandeel bedrijven met tekorten sindsdien verdubbeld, of nog erger.

Het aantal moeilijk vervulbare vacatures nadert met rasse schreden het record van 2008, blijkt uit cijfers van het UWV. Door de aantrekkende economie zal het aantal moeilijk vervulbare vacatures verder toenemen. Zelfs voor ongeschoold werk, zoals heftruckchauffeurs, zijn nauwelijks nog mensen te vinden, blijkt uit cijfers van de uitzendbranche.

Volgens hoogleraar Joop Schippiers heeft een bedrijf dat maar moeilijk een vacature vervuld krijgt, daar soms zelf ook een rol in. 'Vaak wordt er een schaap met vijf of meer poten gevraagd. En als je een bepaald diploma niet hebt, dan word je ongeschikt geacht'. Hij denkt dat als werkgevers wat ruimer moeten zoeken.

Zoekgedrag
Mensen die op zoek gaan naar een nieuwe baan, gaan zich zes maanden vantevoren oriënteren. Ze abonneren zich op vacature-alerts (55%), bezoeken vacaturesites (48%) en bezoeken de carrièresite van bedrijven (42%). In sterk toenemende mate wordt ook gebruik gemaakt een mobile vacature-app (26%).

Werkzoekenden weten vaak niet meer op welke site of via welke app zij een vacature hebben gespot. Vijf op de zes werkzoekenden (ruim 83%) vermeldt een onjuiste vacaturebron wanneer hiernaar gevraagd wordt tijdens het sollicitatieproces. 

Optimalisatie
De werkgever kan de wervingsstrategie verbeteren door:

  1. Inzicht te krijgen in de doelgroep die u probeert aan te trekken. Wat vind de doelgroep belangrijk? Waar is de doelgroep graag – on- en offline? 
  2. ​Creëer aantrekkelijke content om uw vacatures en het werkgeversmerk te presenteren, inclusief relevante keywords.
  3. Meet en controleer resultaten. Evalueer de return on investment en optimaliseer het recruitmentbudget voor de best presterende wervingsbronnen.
  4. Richt uw sollicitatieproces eenvoudig in. Maak het proces zo laagdrempelig mogelijk. Stel geen tientallen vragen. Dan haken (potentiële) sollicitanten af.
  5. Blijf op de hoogte van trends in de sector en neem deel aan gesprekken met kandidaten over hun gewoonten om te begrijpen wat op dit moment 'in' is.


Redactie TQL 

Illus. (cc): blackley







 

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
©2018 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.