Gratis toegang



Omzet transportsector op hoogste niveau ooit

Prijsindex en arbeidsproductiviteit stijgen mee

transport, omzet, groei, wegtransport, logistiek sector, prijzen
 
De omzet in de transportsector is in het vierde kwartaal van 2017 met 4,4 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het vierde kwartaal op rij dat de omzet groeit. De index voor de totale omzet in de transportsector ligt op het hoogste niveau ooit. Dit meldt het CBS in de kwartaalmonitor transport. Logistieke dienstverleners zetten bijna 11 procent meer om dan in het vierde kwartaal van 2016. Dit was de sterkste stijging van alle branches in de transportsector.

Transportprijzen
De stijging wordt niet alleen behaald door de economische rugwind. De oplopende transportprijzen doen de sector ook goed. De prijsindex voor transport steeg in het vierde kwartaal van 2017 naar een index van 107.9. Dit is een stijging van bijna 6% vergeleken met het derde kwartaal van 2017 (index 101.8). Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2016, is de prijsindex gestegen met 14%. Dat blijkt uit de 34e editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting.



Wegtransport
In het wegtransport werd 4,5% meer omzet behaald in vergelijking met het vierde kwartaal van 2016, aldus het CBS. Bij de expediteurs was de omzetstijging nagenoeg gelijk (4,4%). De luchtvaart deed het  beter met ruim 5%.

De zeevaart was met een omzettoename van bijna 7% de op een na grootste stijger, op de voet gevolgd door de dienstverlening in het vervoer over land (hieronder vallen ook de parkeerbedrijven).

Arbeidsproductiviteit
De arbeidsproductiviteit van de sector transport en logistiek is de afgelopen jaren harder gegroeid dan het Nederlandse gemiddelde. Wel ligt het niveau van de arbeidsproductiviteit in ons land lager, blijkt uit onderzoek van ABN Amro naar de Nederlandse arbeidsproductiviteit in Europa. In 2016 was de toegevoegde waarde van de transportsector 46 euro per gewerkt uur. Dit is 27% boven het gemiddelde binnen de Europese Unie. Voor Nederland als geheel lag dit op 48 euro. In 1995 lag dit voor de transportsector nog op 30 euro en voor Nederland als geheel op 37 euro. De transportsector beweegt, zo constateren de economen van ABN Amro, wel langzaam naar het Nederlandse gemiddelde.

Verschillen per deelbranche
De productiviteit van het vervoer over water en door de lucht is veel hoger dan van het vervoer over land. In het vervoer door de lucht lag de toegevoegde waarde in 2016 op 96 euro per gewerkt uur, voor het vervoer over water lag dit op 81 euro.

Door de lucht worden vooral hoogwaardige producten vervoerd, zoals elektronica. Niet verwonderlijk is dat arbeidsproductiviteit in het luchtvrachtvervoer vanaf 2002 zeer sterk is gestegen. Er worden steeds duurdere producten door de lucht vervoerd terwijl de branche niet per definitie efficiënter is geworden.

Voor het vervoer over water is de ontwikkeling anders. Er zijn geen grote veranderingen te zien in het type producten dat vervoerd wordt, maar wel in het vervoerde volume. De schepen worden steeds groter, terwijl er op deze schepen relatief weinig mensen werken. Het aantal werknemers in het vervoer over water daalt dan ook, terwijl de toegevoegde waarde juist stijgt.

Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde van de opslag en logistieke dienstverlening is ook vrij hoog, in 2016 was dit 66 euro per gewerkt uur. In de logistiek dienstverlening wordt per werknemer veel waarde toegevoegd. De toegevoegde waarde van het vervoer over land van 34 euro per gewerkt uur steekt hierbij schril bij af.

De sleutel tot verbetering van de arbeidsproductiviteit ligt daarom bij het vervoer over land (weg en spoor). Dit is wat betreft toegevoegde waarde de belangrijkste branche binnen de transportsector. Het is voor het wegvervoer, dat overigens al jaren kampt met een minimale rentabiliteit, moeilijk om meer goederen per werknemer te vervoeren en het is ook niet de verwachting dat het wegvervoer ander type goederen gaat vervoeren. Het wegvervoer moet het daarom hebben van technologische ontwikkelingen als zelfrijdende trucks en platooning die de toegevoegde waarde verhogen.


Redactie TQL 

Illus. (cc): mr







 

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
©2018 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.