Gratis toegang



Helft merken verliest omzet door namaakproducten

1 op de 3 ondernemers verliest meer dan 10%

merk, merkbescherming, inbreuk, kennis, online, consumentenvertrouwen
 
Bijna de helft van de merken verliest omzet door namaakgoederen en piraterij. Maar liefst één op de drie geeft aan dat het gaat om een verlies van meer dan tien procent. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor. 

Om inbreuk op een merk te voorkomen, heeft 64% van de bedrijven een merkbeschermingsstrategie geformuleerd. Merkbescherming moet bedrijfsbreed worden uitgevoerd, want voor een succesvolle uitwerking is een samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is beperkt bij Nederlandse bedrijven, slechts een kwart pakt de strategie als team aan. Toch zit Nederland hier nog ruim boven het internationaal gemiddelde (19%) als het gaat om een uniforme aanpak. De meeste merken (81%) geven aan dat er geen team te pas komt aan het implementeren en beheren van het online merkbeschermingsprogramma. 
 
Kennis
Zonder de juiste tools, software of samenwerking met externe deskundigen op het gebied van merkbescherming, is het identificeren en op waarde schatten van inbreuken moeilijk. Een derde van de merken heeft onvoldoende kennis en tools in huis om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken aan dat het op waarde schatten de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Gemiddeld zestien procent van de bedrijven verwijdert actief online namaakadvertenties en -producten. Nederlandse merken doen dit veel vaker dan het gemiddelde, een kwart geeft aan actie te ondernemen op nepproducten.

Merkbescherming zal volgens de barometer in complexiteit blijven groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen. Het is een aandachtsgebied dat aanzienlijk groeit door de toenemende bedreigingen van namaak, piraterij, cybersquatting en andere vormen van merkmisbruik.

Uitdagingen
Merkbescherming wordt bij de meeste organisaties (54%) nog onderschat. Ook vinden respondenten (57%) dat de huidige merkbeschermingsstrategie onvoldoende is om effectief om te gaan met online criminele activiteiten. De grootste uitdagingen vloeien voort uit big data en social media. Het is met deze technologieën makkelijker om snel de doelgroep te bereiken. Maar ook de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie, het dark web en augmented reality brengen volgens de respondenten risico’s met zich mee. Daarnaast heeft 41% van de merken een toename van merkinbreuken ervaren, terwijl 38% denkt dat ze de komende vijf jaar waarschijnlijk meer last zullen hebben van verloren omzet als gevolg van namaakgoederen.

De meeste bedreigingen zijn momenteel afkomstig uit China, het land waar de meeste namaakproducten worden geproduceerd. Marketingbeslissers verwachten echter dat dit zich verder gaat verspreiden over Europa of Azië. Daarnaast verwachten ze dat het aantal aanbiedingen van namaakproducten via social media (42%) en zoekmachine-advertenties (42%) zal groeien.


Redactie TQL 

Illus.(cc): kara


 

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
©2018 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.