Gratis toegang



Mkb mist online kansen

Ook online ambities mager

website, seo, bezoekers, online, marketing, mkb, omzet, klant
 
Jaarlijks groeit de Nederlandse online markt met dubbele cijfers. Het mkb profiteert nog beperkt van deze ontwikkeling. Slechts elf procent van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven zo veel kansen onbenut. Dit blijkt uit onderzoek van eZiner en webtexttool onder ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.

'Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers,' aldus onderzoeker William Burghout. 'Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.'
 
Vindbaarheid
Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60% van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73% van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.
 
Gebrek aan tijd is vaker te zien in het mkb. Zo geeft 76% van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36% van hen besteedt hieraan meer dan twee uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70 procent van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60% doet dit slechts enkele keren per jaar.
 
Effect nog vaak onduidelijk 
Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42% van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna een op de drie  mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.
 
Alle uitkomsten uit het onderzoek zijn verwerkt in een online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.
 

Redactie TQL (bron)

Illus.(cc): 


 

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
©2018 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.