Gratis toegang



Welke startups hebben de toekomst?

Negen thema's die kans maken op financiering

innovatie, startup, financiering, retail, voice, app, duurzaam, technologie
 
Elk jaar zijn er talloze startups die op financiering hopen en zo kunnen toetreden tot de gelederen van succesvolle bedrijven als Dropbox, Airbnb, en Reddit. Veel van de beste ideeën die worden gefinancierd zijn op z'n zacht gezegd verrassend. Toen Airbnb zich bijvoorbeeld in de herfst van 2008 aandiende, was het idee om een slaapplek in iemands huis te huren voor velen onaantrekkelijk. Welke concepten maken de meeste kans op financiering?

Een overzicht van de negen ideeën die kans maken op financiering:

Brick and mortar 2.0
Amazon vernietigt winkelcentra en grootschalige winkels. In plaats van een verloren strijd met Amazon aan te gaan, moeten merken nagaan hoe ze winkelruimte gebruiken op een manier die hun sterke kanten uitbuit. Tesla, Warby Parker en Peloton gebruiken in de Verenigde Staten fysieke locaties als showrooms, in aanvulling op hun online verkoopkanalen. Zonder de noodzaak om  voorraden te houden, kan winkelruimte veel efficiënter worden gebruikt.

Interessant gebruik van fysieke ruimte is niet beperkt tot winkels: soortgelijke veranderingen vinden plaats voor restaurants, uitgaansgelegenheden, lokale dienstverleners en kantoorgebouwen. Nieuwe bedrijven zullen speciaal worden opgezet voor klanten die zijn ingesteld op online bestellen en onmiddellijke levering verwachten. Flexibiliteit is daarbij de sleutel: in plaats van meerjarige huurovereenkomsten zullen bedrijven 'micro-leases' van dagen of wellicht zelfs uren gaan gebruiken.

Bovendien zal, naarmate het tijdperk van zelfrijdende auto's dichterbij komt, raakt de tijd van geconcentreerde winkelcentra meer uit zicht. Zodra zelfrijdende auto's op grote schaal worden toegepast, zal onze relatie met de fysieke ruimte veranderen op een manier die moeilijk te voorspellen is. Startups die die nieuwe manieren ontwikkelen om fysieke ruimte te gebruiken hebben de belangstelling van financiers.

CO2-technologie
Het klmaatakkoord vanParijs heeft het doel gesteld om de temperatuurstijging in deze eeuw te beperken tot 1,5 graden Celsius. 'Gewoon' overstappen op hernieuwbare energie is niet voldoende om dat doel te bereiken - we zullen ook koolstof uit de atmosfeer moeten verwijderen.

Technologieën voor vermindering en opslag van CO2 staan ​​nog in de kinderschoenen. De huidige oplossingen kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: natuurlijk (zoals herbebossing en biomassa) en technologisch (zoals opvang en opslag). De uitdagingen zijn kosten en schaalgrootte. Verschillende landen hebben stappen gezet en financiële prikkels gecreëerd om koolstof uit de atmosfeer te verwijderen, maar dat is met de huidige technologie nog niet rendabel.

Duurzame landbouw en 'schoon' vlees
Recente wetenschappelijke ontwikkelingen hebben de manier waarop we denken over het produceren van eiwitten veranderd. We kunnen nu voedsel produceren dat wetenschappelijk niet te onderscheiden is van dierlijke producten zoals vlees en zuivelproducten, en waarbij geen dieren worden geschaad.

Tegenwoordig gebruiken mensen landbouwhuisdieren meestal voor de productie van vlees en zuivelproducten. Of je nu wel of niet meent dat dit wreed en verspillend is, het is in elk geval niet duurzaam is. Het grootste deel van de beschikbare landbouwgrond in onze wereld wordt al gebruikt voor de vleesproductie, er is daarom geen ruimte meer voor uitbreiding als de wereldbevolking blijft groeien. De wereldwijde broeikasgasemissies van de landbouw zijn groter dan het aandeel van de CO2-uitstoot door transport. En het gebruik van antibiotica in de landbouw is bovendien een reëel gevaar voor ons eigen gezondheidssysteem.

Het kweken van echt vlees rechtstreeks uit cellen is revolutionaire wetenschap. Startups financieren die deze wetenschap naar de markt brengen en die meer duurzame, maar wel goedkope en gezonde landbouwmethoden ontwikkelen, hebben toekomst.

Schonere grondstoffen
Bij het huidige tempo van ontbossing zullen er over 100 jaar geen regenwouden zijn. Er zijn veel redenen waarom dit slecht is, maar het zal ook problematisch zijn voor de industrieën die vertrouwen op deze steeds schaarser wordende middelen.

Startups zijn al begonnen met het aanpakken van de behoefte aan schonere consumentenproducten, maar industriële grondstoffen zoals palmolie en en soja krijgen minder aandacht.

Palmolie is bijvoorbeeld de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld: het is in ongeveer 50% van de supermarktproducten. In 2016 werd de wereldwijde palmoliemarkt geschat op meer dan 65 miljard dollar en verwacht wordt dat deze in 2021 de 92,84 miljard dollar zal bereiken. Palmolieproductie is meestal afhankelijk van ruwe, milieuvernietigende methoden, uitbuitende arbeidsmethoden en draagt ​​het meest bij uitstoot van broeikasgassen van alle grondstoffen, op rundvlees na.

Er is behoefte aan startups die werken aan kunststoffen, schonere alternatieven of verbeteringen in de toeleveringsketen. En die daarnaast nieuwe banen creëren of een oplossing voor herbebossing bieden.

Geheugen verbeteren
Het menselijk geheugen is vluchtig. In vergelijking met computers hebben mensen een merkwaardige geheugenfunctie: we kunnen ons subtiele emoties en gevoelens van 10 jaar geleden herinneren, terwijl we tegelijkertijd vergeten waar onze telefoon is en welke boodschap we moeten doen. Het dagelijkse overvloed aan informatie maakt het ons niet gemakkelijker, om nog te zwijgen over ouderdomsziekten zoals dementie en Alzheimer.

Enkele eenvoudige oplossingen zoals stemassistenten en wearables kunnen helpen bij het aanvullen van kortetermijngeheugen; ook wordt voortdurend gewerkt aan gebruiksgerichte, intuïtieve interfaces. Startups die onderzoeken hoe het menselijk geheugen kan worden verbeterd met technologie kunnen rekenen op financiering. 

Levensduur en anti-aging
Er worden inmiddels life science-bedrijven gefinancierd die nog in de labfase zitten, met name voor wat betreft gezonde levensjaren en leeftijdgebonden (ouderdoms)ziekten. Door de focus hierop is mogelijk de (financiële) crisis in de gezondheidszorg aan te pakken.

Beveiliging tegen nepvideo's
Fake-video's zijn in opkomst. De technologie om gemanipuleerde video's te maken die niet van de werkelijkheid te onderscheiden zijn, bestaat nu en zal binnenkort voor iedereen met een smartphone beschikbaar zijn. Er is dan ook behoefte aan technologie die valse video en audio identificeren.

Rechtstreekse ondersteuningg voor makers
Internet heeft het gemakkelijk ons gemaakt om creatief werk ('content') naar miljoenen mensen te verspreiden, maar de vraag is hoe de producenten van die content daar zelf meer van kunnen profiteren.

Zo bestaat er bijvoorbeeld In de kunstwereld een leger aan bemiddelaars tussen de kunstenaar en de consument. Elke tussenpersoon - veilinghuizen, managers, galeriehouders, kaartverkopers - neemt een deel van de verkoopopbrengst. Er is dan ook ruimte voor meer directe platforms voor vraag en aanbod die het voor de kunstenaar mogelijk maken om zelf fondsen aan te trekken, de verkoop bij te houden en piraterij te voorkomen.

Voice-apps
Steeds meer huishoudens beschikken over slimme luidsprekers. De vraag is welke spraakgestuurde apps de meeste toegevoegde waarde zullen opleveren.

Spraakapps zijn heel anders dan gewone web cq. mobiele applicaties. Het creëren van producten die gebruikers betrekken en behouden vereist dan ook veel innovatie. Voice-app-bedrijven zullen dan ook een rechtstreeks kanaal naar de Amazon Alexa- en Google Assistant-teams moeten hebben.


Redactie TQL

Illus.(cc): saku



 

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
©2018 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.