Bezig met laden...

          X

          Trends in social media

          Focus op conversie en e-commerce

          social media, digital, advertising, e-commerce, conversie, kanaal
           
          Social media wordt steeds meer een verkoopkanaal. Eerder werd voorspeld dat video en mobile enorm zouden groeien. Dat is gebeurd en zal verder doorzetten. Daarnaast valt de verschuiving op van interactie, het zoveel mogelijk verzamelen van likes, shares, comments, naar een focus op verkoop (e-commerce, conversie). Uit onderzoek van Buffer, waarbij 43 miljoen posts geanalyseerd werden, blijkt dat de interactie de afgelopen 18 maanden met meer dan 50 procent is teruggelopen. wat komt daarvoor in de plaats? 8 trends in digital media.

          Hogere budgetten
          Door de invoering van de AVG/GPDR en ontwikkeling van bijvoorbeeld chatbots en video ads zijn de budgetten voor digitale media in 2918 snel gegroeid. Deze trend zal in 2019 doorzetten.

          Daarnaast zijn de volgende ontwikkelingen zichtbaar:
          • Social media verschuift naar e-commerce - Social media concurreert steeds meer met andere kanalen op het vlak van e-commerce, waar voorheen vooral branding en bereik hoofddoelstellingen waren.
          • Stories zijn de nieuwe maatstaf - Tot nu toe plaatsen merken content in de vorm van posts op de tijdlijn van bedrijfspagina's. Die posts werden dan vervolgens gepromoot onder de doelgroep(en). Maar dit verandert naar de inzet van stories, veel meer gericht op het bieden van korte, tijdelijke full screen verhaallijnen. Ook immersive full screen advertentieformats, zoals Instant Experience (het oude Facebook Canvas) worden steeds belangrijker.
          • Angst voor reputatieschade remt de groei - met de ophef rond Facebook en de verscherpte aandacht voor privacy zijn veel merken en consumenten terughoudender geworden. Dit geldt met name die in hoge mate te maken hebben met gevoelige informatie, zoals financiële instellingen of retailers met grote klantbestanden. Dit kan zorgen voor een rem op de groei van digital en social media als marketingkanaal.
          • De revival van groepen - De besloten LinkedIn- en Facebookgroepen waren jaren geleden een van de bouwstenen van social media. Daarna verdwenen ze wat van de radar in het geweld van pagina’s, likes, inhakers en advertenties. Groepen zijn echter bezig met een revival. Grote kanalen zoals LinkedIn en Facebook voeren nieuwe functies door die groepen weer op de voorgrond zetten. Zo kunnen merken ook deelnemen aan groepen.
          • Direct messaging wordt commercieel - Platforms als Facebook Messenger en WhatsApp bepalen in toenemende mate het socialmedia-landschap. Met de groeiende populariteit is ook een verschuiving te zien van advertentiemogelijkheden richting de messaging-platformen. Facebook Messenger loopt daarin voorop, maar ook WhatsApp gaat meer  commercieel worden.
          • Transparantie - Gedwongen door de steeds heviger wordende discussies rondom privacy en veiligheid, worden de diverse social-kanalen steeds transparanter richting gebruikers. Zo kunnen Facebook-gebruikers zien welke advertenties een merk heeft lopen. Deze transparantie zal meer toenemen naarmate social media als kanaal volwassener wordt.
          • Opkomst van voice - Voorheen waren reacties op posts (comments) altijd tekstueel. Inmiddels kan op diverse sociale netwerken ook met videoboodschappen, plaatjes en gifjes worden gereageerd. En doet gesproeken tekst zijn intrede. LinkedIn kondigde bijvoorbeeld al aan dat gebruikers voicefragmenten kunnen gaan toevoegen als comments. Een aangezien ook podcasts weer in opkomst zijn, lijkt er een duidelijke trend zichtbaar waarin voice een belangrijkere rol gaat spelen op social media.
          • Augmented reality shopping - Retailketens gebruiken social media niet alleen om hun merk onder de aandacht te brengen, maar ook hun productaanbod. Om de 'winkelbeleving' van de gebruiker te versterken en conversie daarmee te verhogen, wordt augmented reality ingezet. Voorbeeld is het digitaal 'passen' van een bril of kleding. Facebook test bijvoorbeeld al concreet met augmented reality shopping advertenties.


          Redactie TQL (Sjef Kerkhofs/Frankwatching)

          Illus.(cc): hyku
           

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets