Bezig met laden...

          X

          'Millennials houden van flex'

          En 3 andere mythes over de gig-economy

          platform, gig-economy, flex, werk, millennial, bedrijfscultuur
           
          Er wordt veel gesproken over de gig-economie, oftewel hyper-flexibel werk zonder enige contractueel vastgelegde vorm van werkzekerheid en verzekering. Bedrijven als Uber en Temper zullen in de toekomst belangrijker worden voor de arbeidsmarkt, is het idee. Tegenstanders beweren dat dit geen goede ontwikkeling is, omdat hierdoor de macht eenzijdig bij de werkgever komt te liggen. Maar wat is waar in de platformeconomie?

          EY-onderzoeker David Jolley besloot dit te onderzoeken en presenteerde in Harvard Business Review zijn conclusies. Hij meent dat er vier mythes zijn te signaleren over de gig-economie. Zijn wetenschappelijke onderbouwing is hoofdzakelijk gericht op de Amerikaanse markt, die doorgaans leidend is voor de onze.

          Mythe 1: Millennials houden van gig-werk
          Het heersende idee is dat millennials van flexibiliteit houden. Ze zoeken naar zelfstandigheid en 'willen niet vastzitten aan een rooster'. Millennials zijn volgens Paul Eggink van het horeca-platform Temper dus de ideale kandidaten voor de platformeconomie. Het is één van de basisargumenten die Eggink levert ter verdediging van de hyper-flexibiliteit die zijn startup aan de horecamarkt toevoegt.

          Maar klopt dit argument wel, houden millennials daadwerkelijk van gig-werk? Jolley meent van niet. Hij wijst op een recente studie van EY, gehouden onder Amerikaanse millennials geboren tussen 1981 en 1996. Daaruit blijkt dat slechts 24% verdient geld in de gig-economie, terwijl het aantal millennials met een fulltime-baan steeg van 45% in 2016 naar 66% in 2018. Volgens Jolley laten millennials daarmee zien dat ze waarschijnlijk gewoon dezelfde dingen willen als hun ouders: baanzekerheid, betaalde vakantiedagen en verzekeringen.

          Mythe 2: We worden allemaal giggers
          Bedrijven als Uber en Lyft willen ons laten geloven dat platformwerk dé toekomst is van de arbeidsmarkt. Ze baseren zich op studies die dit zouden onderschrijven. Zo werd in 2013 in een veel aangehaalde studie gesuggereerd dat in 2020 40% van alle werknemers getransformeerd zou zijn tot gig-werker.

          Maar Jolley haalt er cijfers bij uit de Gig Economy Data Hub, een samenwerking van de Universiteit van Cornell en denktank Aspen Institute. Volgens dit onderzoek zou 30% van de werknemers momenteel gig-werk verrichten. Slechts 10% van de werknemers zou echter fulltime-gig-werk doen, de rest doet het als bijverdienste. Gig-werk via apps zoals Uber en Lyft zou bovendien minder dan 1% van de markt uitmaken. De meeste gig-werkers zouden volgens Jolley gebruikmaken van uitzendwerk.

          Mythe 3: Gig is beter
          Gig-werk is een uitkomst voor bedrijven die snel willen groeien, wordt wel beweerd. Zo kun je immers talent aantrekken wanneer dit nodig is en de samenwerking direct beëindigen zodra er geen behoefte meer aan is. Door die flexibiliteit kunnen ondernemer sneller groeien.

          Jolley trekt deze bewering echter sterk in twijfel. Hij wijst op de EY Growth Barometer van dit jaar, een wereldwijd onderzoek onder leiders van middelgrote bedrijven die op zoek zijn naar groei. De onderzoekers merken op dat bedrijven zicht juist meer beginnen te distantiëren van parttime- en gig-werk. Ze kiezen liever voor fulltime-contracten, omdat daarmee loyaliteit en kennis binnenkomt. Jolley meent dat bedrijven best gig-werkers in kunt zetten, maar lang niet voor iedere taak. Hoe meer gig-werkers, des te minder er een bedrijfscultuur ontstaat.

          Mythe 4: Gig-werk is onbevredigend
          Gig- of platformwerk komt nogal eens negatief in het nieuws. We denken al snel aan klagende Uber-chauffeurs, onverzekerde Deliveroo-koeriers en niet-ingewerkte Temper-obers.

          Toch wijst Jolley erop dat gig-werk ook juist een bevredigend karakter kan hebben. Hij wijst nog eens naar EY’s Growth Barometer, waarin staat vermeld dat 25% van de Amerikaanse en 10% van de niet-Amerikaanse ondervraagden aangeven dat de zoektocht naar talent een grote uitdaging is. Toch is de werkloosheid in de Verenigde Staten extreem laag. Door dit hoge aanbod aan werk heeft de gig-werker de vrijheid om van de ene naar de andere uitdagende klus te gaan.

          Let wel: Jolley doelt hierbij voornamelijk op hooggeschoold werk, waar talent zich als freelancer in kan zetten om consultancy-klussen voor verschillende bedrijven uit te voeren. Tenzij er duidelijk afgekaderde regelgeving komt, lijkt het erop dat het werk van de Uber-chauffeur niet veel bevredigender zal worden.
           

          Redactie TQL (Sprout)

          Illus.(cc): jorts
           

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets