Gratis toegang



Fraude en corruptie kost per geval een ton

Bijna de helft van de bedrijven slachtoffer

fraude, corruptie, witwassen, diefstal, integriteit, schending
 

Integriteitsschendingen door fraude, datalekken, corruptie en witwassen kosten bedrijven al snel meer dan 100.000 euro per geval. Dit blijkt uit een onderzoek van EY, waaraan meer dan vijftig grotere Nederlandse bedrijven deelnamen. EY presenteert de resultaten in het kader van de Week van de Integriteit, een initiatief van de Nederlandse afdeling van de International Chamber of Commerce (ICC Netherlands).

Datalek
Het lekken van gegevens is met 48% de meest voorkomende integriteitsschending. Opvallend, ondanks het hoge risico hierop geeft een kwart van de respondenten aan dat zij op dit moment geen gegevensbeschermingsbeleid hebben. Ten opzichte van vorig jaar is een ruimte verbetering zichtbaar op het gebied van digitale transformatie: het aantal bedrijven dat data-analyse inzet om integriteitsrisico's te beoordelen is gestegen van 52 naar 76%.

Nogal wat bedrijven missen nog een integriteitstrainingsprogramma, waarbij integriteitsrisico’s in voldoende mate worden geëvalueerd. 

Incidentmanagement
Ook blijkt dat het management van incidenten nog onvoldoende is uitgewerkt, waardoor incidenten kunnen escaleren. Veel bedrijven hebben een proces om inbreuken op de integriteit te behandelen (74%), maar een kwart geeft aan dat medewerkers aarzelen om incidenten ook echt te melden en het daarom daadwerkelijk niet doen. Slechts 61% van de respondenten gaf aan dat hun bedrijf de middelen biedt om anoniem inbreuken op de integriteit aan te pakken of te melden.

Michelle Fisser, EY-specialist op het gebied van FinCrime: 'Het 'niet melden' van integriteitsschendingen kan verschillende onderliggende redenen hebben: loyaliteit aan hun collega’s of bezorgdheid over de impact op hun carrière. In het algemeen zijn mensen echter meer bereid om informatie te verstrekken aan een derde partij, zoals een toezichthouder of rechtshandhavingsinstantie'.

'Ook zijn er bedrijven die incidenten niet willen melden om commerciële redenen, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn om klanten te verliezen. Bedrijven zouden meer aandacht moeten besteden aan het creëren van een veilige, maar ook een effectieve omgeving om incidenten te melden.'

Lees meer: Results Integrity Management Survey (pdf)


Redactie TQL

Illus.(cc): tpp

Ebooks


Gratis toegang



Heeft u al een account? Log dan hier in.

Q&A overzicht

Nieuwsbrief Artikelen



Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
Op zoek naar een passende opleiding?
Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  
©2018 - The Question Library
De auteursrechten van alle onderwerpen in de databank berusten bij The Question Library/MEDEM Publishing. Het is niet toegestaan om de informatie op enigerlei wijze te vermenigvuldigen of aan derden ter beschikking te stellen zonder schriftelijke toestemming van de uitgever.