Bezig met laden...

          X

          De combi van fysiek en virtueel

          Retailtrends 2019

          winkel, retail, fysiek, online, trend, AI, e-commerce, omnichannel

          Het tempo in de retail ligt hoog. De ene technologische innovatie is nog niet voorbij, of de volgende kondigt zich alweer aan. Het is dus niet vreemd dat veel retailers een afwachtende houding aannemen, uit angst om door de keuze voor een aanpassing nú, de revolutie van morgen mis te lopen. Bij het zoeken naar de juiste technologische upgrade spelen twee algemeen vragen: hoe combineren we de echte wereld met de virtuele? En hoe zetten we zowel mens als machine op een zodanige manier in dat we het beste uit twee werelden halen? Een aantal trends.
           
          Van omnichannel naar omnipresence
          Waar het nu nog vaak voorkomt dat een webwinkel volledig losstaat van een fysieke winkel of app – en vice versa – wordt het steeds normaler dat alle kanalen samenwerken als een geheel. Online en offline lopen naadloos in elkaar over en door elkaar heen. Een consument weet zijn weg daar goed in te vinden. Bovendien biedt dit ongelooflijk veel mogelijkheden. Amazon is een goed voorbeeld van innovatie op dit vlak. Onlangs opende de retailpionier een winkel in New York met enkel producten die online als beste werden beoordeeld. Dit voorbeeld zal gegarandeerd worden gevolgd door andere retailers, waarbij op slimme manieren een optimale mix wordt gemaakt van digitale marketing, content, data en AI-gestuurde analyse. Als klant krijg u zo een steeds meer gepersonaliseerde winkelervaring. Tegelijkertijd nemen live-chats en virtuele assistenten in toenemende mate de rol van de klantenservice over.
           
          Superslimme winkels
          De persoonlijke ervaring wordt steeds beter doordat de fysieke winkel slimmer wordt. Klanten zien of merken het vaak niet eens, maar op de achtergrond werken meerdere apparaten samen op één IoT-platform. Door deze combinatie van de digitale en fysieke wereld wordt winkelen een interactieve ervaring, of u zich daar nu bewust van bent of niet. Op korte termijn zien we een toename in dit soort kostefficiënte en interactieve technieken, zoals interactieve spiegels en 3D-scanners. Op langere termijn gaat de werkvloer in zijn geheel veranderen, door strategieën van de digitale werkplek te integreren en de ultieme combinatie van mens en machine in te zetten.
           
          AI is niet langer een hype
          AI wordt al op vele mogelijke manieren toegepast. In 2019 wordt het zoeken naar producten via beelden geoptimaliseerd. Zonder dat u de vraag hoeft te stellen, kan de camera in uw smartphone op basis van de foto een product online opzoeken en meteen vertellen waar u het kan kopen. Daarnaast wordt AI-gestuurde voice search steeds geavanceerder. Hierdoor kunnen consumenten vaker vragen stellen zoals ‘zal ik?’ en hierop een antwoord met persoonlijke aanbevelingen ontvangen. Personalisatie met behulp van AI wordt het komende jaar een belangrijk focuspunt bij een aantal grote retailers; door patronen in surfgedrag te herkennen kan op het perfecte moment precies de juiste aanbeveling worden gedaan. Persoonlijker wordt het niet.
           
          Content is king
          Het ontplooien van augmented, virtual en mixed reality biedt enorm veel mogelijkheden voor content van hoge kwaliteit. Hoewel virtual reality (VR) in eerste instantie de kar in de retailsector trok, maakt augmented reality (AR) het komende jaar een inhaalslag en zal het zelfs aan kop gaan in 2019. De komende jaren wordt een enorme groei in AR-gebruik voorzien. En daar stopt het niet; AR ontwikkelt zich verder en gaat onder meer dubbele camera's en 3D-sensoren toepassen voor een nog realistischere ervaring.
           
          Spraak vervangt touchscreen
          Er wordt gezegd dat in 2020 dertig procent van de online surfsessies schermloos is. Nu de mogelijkheden van spraak ten opzichte van 'touch' een steeds groter publiek lijken te bereiken, is het een kwestie van tijd voordat spraak het touchscreen als klantinterface van de troon stoot. Daarbij worden de verschillen met echte menselijke interactie steeds kleiner. Sensoren herkennen emoties – door bijvoorbeeld intonatie en gezichtsuitdrukking te lezen – en reageren daarop.
           

          Redactie TQL 

          Illus.(cc): bkno

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets