Bezig met laden...

          X

          Aantal datalekken verdubbeld

          Meeste meldingen uit de zorg en financiële sector

          datalek, AVG, Autoriteit, privacy, hack, phishing
           
          Vorig jaar zijn 21.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De meeste meldingen van datalekken komen uit de gezondheidszorg en uit de financiële wereld. Het aantal datalekken is meer dan twee keer zo groot als het jaar ervoor en ruim drie keer zo veel als in 2016.

          Dat wil niet zeggen dat er meer datalekken zijn geweest, want de Autoriteit Persoonsgegevens weet niet hoeveel incidenten niet werden gemeld. Organisaties die ontdekken dat er een lek is geweest, zijn wel verplicht dat zo snel mogelijk bij de privacywaakhond te melden.

          Hack of phishing
          In ruim de helft van de gevallen gaat het om gegevens van één persoon, en vaak komt die informatie bij de verkeerde persoon terecht doordat brieven of mails naar het verkeerde adres zijn gestuurd. Het gebeurt niet vaak dat veel gegevens in één keer in verkeerde handen gekomen. Als dat gebeurt, is de oorzaak vrijwel altijd een hack of phishing.

          Sinds mei vorig jaar gelden er nieuwe privacyregels in heel Europa, de Algemene verordening gegevensbescherming of AVG. In de weken erna kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens veel meer meldingen: Mogelijk komt dit door de gestegen aandacht voor de AVG.

          Europese toezichthouders
          Bij toezichthouders in de EU-landen zijn de afgelopen acht maanden meer dan 95.000 klachten binnengekomen over schending van de Europese wet voor privacy- en gegevensbescherming. De klachten gaan vooral over telemarketing, reclamemails en videosurveillance. Er lopen Europabreed meer dan tweehonderd onderzoeken.

          Vijf EU-landen (Portugal, Bulgarije, Griekenland, Slovenië en Tsjechië) hebben hun wetgeving nog niet op orde, meldt de Europese Commissie. Die stelt in een verklaring dat het schandaal met Facebook en Cambridge Analytica en de recente datalekken aantonen dat niet alleen de bescherming van privacy op het spel staat, maar ook die van de democratie.

          Frankrijk gaf Google deze week een boete van 50 miljoen euro omdat het bedrijf onvoldoende open was over het bijhouden van gebruikersgegevens op basis waarvan mensen gepersonaliseerde reclame te zien krijgen.


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): visual

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets