Bezig met laden...

          X

          Meer dan helft van facturen te laat betaald

          Slechte betaalmoraal mkb

          factuur, invoice, betaling, debiteur, betaaltermijn, e-factuur
           
          Het mkb heeft last van een slechte betaalmoraal onder klanten. Ruim de helft van de facturen wordt niet binnen de betaaltermijn voldaan. Dat blijkt uit een analyse van Payt, aanbieder van software voor debiteurenbeheer, van ruim 1,8 miljoen facturen. Slechte betalingen zijn een van de belangrijkste redenen van faillissement.

          Betaalmoraal
          Vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, consultancy en onderzoek worden geteisterd door slechte betalers. Bij deze bedrijven is maar liefst vijf procent van de facturen na drie maanden nog niet betaald. Opvallend is dat er juist een hoog betaalmoraal is in de gezondheidszorg. De gemiddelde termijn dat een rekening openstond in 2018 was slechts twintig dagen, dit is aanzienlijk sneller dan in andere sectoren. Veel debiteuren laten het aankomen op de tweede of derde herinnering. Bijna vijf procent betaalt pas na de laatste herinnering en ruim één procent van de facturen gaat een incassotraject in.

          Betaaltermijn
          Opmerkelijk is dat facturen met een betaaltermijn van 14 dagen slechts één week sneller worden betaald dan die met een termijn van 30 dagen. Eerstgenoemde rekeningen staan gemiddeld iets meer dan 25 dagen open; facturen met een betaaltermijn van 30 dagen worden gemiddeld na iets meer dan 32 dagen betaald. Debiteuren hanteren hun eigen interne betaaltermijn en kijken niet naar het aantal dagen dat op de factuur staat vermeld. Wat verder opvalt: bedrijven die een iDeal-betaallink meesturen bij een betaaltermijn van veertien dagen, krijgen gemiddeld al na zestien dagen betaald; 9 dagen eerder dan zonder iDeal-link.

          Incasso-inspanning
          Als je een goede cashflow wilt als bedrijf, kun je het beste klanten zoeken in Zeeland. Daar staan facturen gemiddeld 26 dagen uit. In Noord-Brabant moeten organisaties het langst wachten op hun geld: 31 dagen. Ook in Friesland is de periode dat een factuur uitstaat lang, met 30 dagen. Utrecht zit met 28 dagen precies in het midden.

          Of een factuur lang uitstaat of niet, heeft ook te maken met de incasso-inspanningen die een bedrijf onderneemt, zeggen de onderzoekrs. 'Hoe meer je er bovenop zit, hoe eerder de rekeningen worden betaald. Wat dat betreft kunnen we in heel Nederland nog een slag slaan.'


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): taral

           

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets