Bezig met laden...

          X

          AI als oplossing personeelstekort retail

          Waardecreatie en werkplezier als resultaat

          winkel, retail, waardecreatie, AI, technologie, oplossing, consument
           
          In de toekomst zal de winkelomgeving in belangrijke mate door technologie worden gedomineerd. Daarentegen zal er minder behoefte zijn aan de inzet van personeel. Dat is de boodschap van een rapport van REPL Group, gebaseerd op een enquête onder meer dan duizend consumenten en vijfhonderd winkelmedewerkers in de Verenigde Staten.
          De onderzoekers kwamen daarbij ook de vaststelling dat het retailpersoneel het loonniveau niet als zijn grootste zorg bestempelt. Wel verwijzen de respondenten daarbij in de eerste plaats naar de hoge werkdruk. De is volgens hen vooral te wijten aan onderbezetting.

          Waardecreatie
          Bij de consumenten verwacht 66% tegen midden van het volgend decennium in de winkels beduidend minder personeel te zullen aantreffen. Daarentegen denkt men meer gebruik te zullen kunnen maken van een brede waaier technologische oplossingen. Daarbij verwijzen ze onder meer naar geautomatiseerde processen, virtuele assistenten en virtuele realiteit.

          Anderzijds bleek meer dan 70% van de retailmedewerkers ervan overtuigd is dat de kassa niet langer het punt op de winkelvloer zal zijn dat voor de onderneming de grootste waarde creëert. 'Zowel de consument als de werknemer profiteren van de nieuwe technologieën die in de retail hun intrede doen,' benadrukt Mike Callender van REPL Group. 'De resultaten van de studie tonen aan dat de detailhandel op een cruciaal punt in zijn evolutie heeft bereikt. Daarbij blijkt dat innovatieve technologieën tegelijkertijd voor het personeel en de klanten voordelen kunnen opleveren. De nieuwe technologische ontwikkelingen hebben enerzijds de mogelijkheid om de betrokkenheid en de werklast van de medewerkers te optimaliseren. Tegelijkertijd kan het een verbetering van de klantenervaring in het vooruitzicht stellen.'

          Werkplezier
          De klantervaring kan worden verbeterd door medewerkers in de winkel om te leiden naar activiteiten met een grotere toegevoegde waarde, benadrukt Callender. 'Mogelijkheden daarvoor zijn ondersteuning en advies van de klanten. Anderzijds kunnen deze innovatieve technologieën tevens kosten helpen besparen.'

          Tegelijkertijd kunnen deze toepassingen een belangrijke frustratie van het personeel helpen aanpakken. De technologieën kunnen het antwoord zijn op de onderbezetting. Dat is bij het personeel de grootste frustratie. Het onderzoek toonde dat ongeveer 80% van de werknemers van mening is dat een efficiënter winkelbeheer en betere voorspelbaarheid van de vraag het werkplezier zou verbeteren.


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): eklind

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets