Bezig met laden...

          X

          Digitalisering meest belangrijk in bestuurskamer

          Maar: inzicht in doel en bedrijfsproces onduidelijk


          Innovatie, disruptie, arbeidsmarkt en digitalisering zijn de belangrijkste strategische onderwerpen in de directiekamers. Het gebruik van big data en analytics staan in vrijwel elke sector op eerste plaats in de lijst belangrijke technologiethema's, volgens het Strategy trends 2019 rapport van Berenschot. Digitale veiligheid volgt direct daarop. Investeren in technologie en innovatie loont, concludeert Berenschot uit het jaarlijks onderzoek naar de thema's in de boardroom. Sterk groeiende bedrijven investeren meer en bedrijven met het grootste aandeel in nieuwe producten investeren ook het meest in R&D en innovatie.

          De reden dat digitalisering zo hoog scoort, zit in het feit dat veel bedrijven die zijn ontstaan en gegroeid in de analoge wereld zich nu realiseren dat zij hun strategie moeten veranderen om niet de boot te missen. Daarbij speelt ook reputatie en imago een grote rol. Maar slechts 10% geeft aan dat deze een groot effect hebben op de strategie.

          Investeren in R&D levert nieuwe omzet
          Digitalisering speelt het sterks in de financiële sector. Bij 52% van de ondervraagde bedrijven staat dit onderwerp op nummer 1. Maar ook bij Zakelijke dienstverlening en Transport & Logistiek staat het vaak op nummer 1 (bij resp 39 en 35 % van de respondenten). De helft van de deelnemende organisaties besteedt meer dan 3% van hun omzet aan R&D en innovatie. Bij de bedrijven die meer dan 7% van hun omzet in R&D en innovatie investeren, behaalt circa 50% van de deelnemers meer dan 10% omzet uit nieuwe producten. Met name de industrie investeert veel financiële middelen in R&D.

          Bijna 50% van de organisaties binnen de industrie investeert meer dan 5% van de omzet in R&D en innovatie. De sectoren Bouw, Transport & Logistiek en de Handel investeren verhoudingsgewijs weinig geld in innovatie, respectievelijk 67 en 63% van de bedrijven besteedt minder dan 3% van hun omzet aan innovatie. De onderzoekers van Berenschot wijzen er op dat innovatie juist bij de Bouw wel een belangrijk gespreksonderwerp is in de top van het bedrijf. Van de ondervraagde bedrijven vindt 44 procent innovatie het belangrijkste middel om zich te onderscheiden van de concurrentie.

          Keerzijde
          Ongeveer de helft van alle bevraagde organisaties geeft aan te investeren in big data en data analytics. Ook wordt er fors geïnvesteerd in digitale veiligheid en cybersecurity, nummer 2 op de lijst vab Berenschot. Het is de keerzijde van de digitalisering. Doordat er steeds meer informatie digitaal beschikbaar komt en organisaties en systemen ook steeds meer met elkaar verbonden zijn, wordt cybersecurity steeds belangrijker.

          Iets meer dan 40% van de organisaties kiest er voor om samen met klanten, leveranciers of partners te innoveren. 18% gaat daarvoor een stap verder en gaat een strategische samenwerking of een alliantie aan zonder aandelenparticipatie. 2% haalt innovatie binnen door een fusie of overname. Daarentegen zegt 37% de innovatie binnen de eigen organisatie op te pakken.

          Tijdverspilling
          Uit een wereldwijd onderzoek van Celonis onder bedrijfsanalisten en leidinggevenden in bedrijven blijkt echter dat er nog het nodige licht zit tussen spreken over digitalisering en realisatie ervan. Ondanks de grote druk om transformatie-initiatieven door te voeren, geeft meer dan de helft van de Nederlandse senior leiders (zo’n 56%) toe dat ze niet weten waar ze moeten beginnen bij het ontwikkelen van hun digitale transformatiestrategie, 

          Meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse leidinggevenden) gelooft dat hun transformatie een verspilling van tijd is geweest. Bovendien lopen veel organisaties het risico op enorme kosten die geen rendement opleveren. Want zo’n 36 procent van de Nederlandse bedrijven heeft in de afgelopen twaalf maanden tussen de 100.000 en 500.000 euro heeft besteed aan transformatiestrategieën.

          Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven te snel investeren in kostbare initiatieven die ze niet eens per se hoeven door te voeren. Een beter begrip van inefficiënties in onderliggende bedrijfsprocessen kan organisaties helpen om op een verstandige manier te investeren, aldus de onderzoekers.

          Kloof
          De onderzoekers menen dat managers te weinig gebruik maken van de expertise van degenen die het dichtst bij de bedrijfsvoering van de organisatie staan. Zo’n 52% van de leidinggevenden geeft toe dat eerstelijnsmedewerkers alleen betrokken zijn bij transformatie zodra het middenmanagement of adviseurs hen vertellen welke veranderingen zij moeten doorvoeren. Dit toont de kloof aan die bestaat tussen degenen die transformatiestrategieën ontwikkelen en degenen die deze uitvoeren. Daarnaast geeft de helft van de senior leidinggevenden toe dat ze doelen bepalen voor hun transformatieprogramma zonder vast te stellen wat er überhaupt moet verbeteren. 

          Organisaties erkennen dat een goed begrip van de huidige bedrijfssituatie noodzakelijk is om transformatiestrategieën te onderbouwen. Toch gaan ze zonder deze kennis direct aan de slag met de uitvoering. Zo zeg 74% van de managers dat AI/machine learning en automatisering (80%) gebieden zijn waarop ze hun investeringen willen handhaven of zelfs verhogen.

          Daarentegen verklaart slechts 22 procent van de senior leidinggevenden dat ze van plan zijn om meer te investeren in een betere zichtbaarheid van hun processen. Maar voor organisaties die hun investeringen in innovatie willen verhogen, is inzicht in hun huidige processen juist essentieel om uit te vinden welke technologieën het meest gunstig zijn voor het bedrijf.


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): sea

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets