Bezig met laden...

          X

          Nederland adopteert innovatie snel

          Omgevingsfactoren gunstig

          innovatie,ondernemers, adoptie, personeel, belemmeren, factor, ict
           
          Het MKB loopt achter bij het grootbedrijf bij de omarming van innovatie, blijkt uit onderzoek van RaboResearch. Nederland staat in de Europese top vijf als het gaat om inzet van social media, cloud computing en big data analytics. Zo bevindt ons land zich op pole position van de Digital Innovation Enabler Index, die meet hoe sterk de digitale transformatie wordt gefaciliteerd. De indicator bestaat uit de kwaliteit van de digitale infrastructuur, de toegang tot financiële middelen en de vraag naar en het aanbod van ICT-vaardigheden in een land. 

          Wel website, geen social media
          Het mkb doet het qua website-inzet goed en blijft in deze discipline amper nog achter bij het grootbedrijf. Het percentage Nederlandse bedrijven met een eigen website is gestegen van 86% in 2017 naar 94% eind vorig jaar. Nederland bezet daarmee de derde plaats in Europa en heeft zeer recent Duitsland en Zweden ingehaald. Alleen Finland en Denemarken scoren wat adoptie betreft nóg hoger.

          Maar het gebruik van social media laat een ander beeld zien: gemiddeld zet 91%van de grote ondernemingen een vorm van social media in, terwijl dat bij middelgrote bedrijven 81 procent en bij kleine bedrijven 66 procent is. Verschillen tussen sectoren zijn daarbij opvallend groot.

          Ondernemingen in informatie en communicatie kunnen buigen op een hoog percentage social media-gebruik, net als bedrijven die actief zijn in de verhuur en handel van onroerend goed, specialistische zakelijke dienstverlening en in de horeca. Maar ondernemers in vervoer en opslag maken slechts in 68% van de gevallen gebruik van social media. Dit kan deels te maken hebben met de afzetmarkt van deze bedrijven, concludeert RaboResearch. 'Sociale media lenen zich meer voor het bereiken van particuliere klanten dan het verspreiden van publieke informatie onder een breder zakelijk netwerk, waardoor het wellicht minder belangrijk wordt geacht in deze sectoren.'

          Big data
          Wat de economen van de bank opvalt is dat daar waar de adoptie van websites in alle sectoren is gegroeid, dat voor het gebruik van big data analytics niet opgaat. Hier is Nederland recent van een gedeelde Europese nummer 1 plaats gezakt naar positie 2 vorig jaar, van 23% adoptie naar 22%. Waarbij de transport- en logistieke sector zelfs een fikse daling van 11% laat zien, wat opvallend is, omdat Nederland toch als transport- en distributieland bij uitstek wordt beschouwd.

          Het zijn vooral de grote spelers die steeds vaker gebruik maken van big data analytics. Wellicht omdat kleine ondernemingen maar met een beperkte hoeveelheid data van doen hebben of simpelweg niet voldoende middelen hebben om deze data ook daadwerkelijk te analyseren. Ondernemingen voeren analyses of helemaal zelf uit, of met een combinatie van eigen analisten en extern ingehuurde experts. Het belang is daarbij inmiddels wel duidelijk: bedrijven die keuzes maken op basis van data analyse blijken ruim 5% productiever dan bedrijven die dat niet doen. Bovendien lijkt er een positieve relatie te zijn tussen inzet van big data en innovatie bij ondernemingen.

          Schaarste op arbeidsmarkt
          De achterblijvende doorbraak van big data analytics heeft te maken met de schaarste op de arbeidsmarkt én de financiën. Want ook al zijn data aanwezig, het prepareren voor analyse is arbeidsintensief en vergt gespecialiseerd en dus schaars personeel. Bijkomend probleem: de toenemende regelgeving, bijvoorbeeld de nieuwe Europese privacywetgeving, die het opzetten van dataprocessen kostbaarder maakt vanwege de juridische valkuilen. 

          Een vijfde van alle Nederlandse bedrijven in alle sectoren bestempelde het tekort aan arbeidskrachten vorig jaar als belangrijkste belemmering, bijna vier keer zo hoog als het gebrek aan financiële middelen (5,5%). En in de sectoren ICT en zakelijke dienstverlening werd het personeelsgebrek zelfs in 30% en 38% van de gevallen als knelpunt genoemd. Mogelijk verklaart dit ook het verschil in technologie adoptie tussen MKB en grootbedrijf. Zo ligt het aandeel moeilijk te vervullen vacatures in de meeste sectoren hoger bij het midden- en kleinbedrijf dan bij het grootbedrijf. 

          Naast ondernemersklimaat, managementkwaliteit, financiering en kennis van medewerkers is adoptie van innovatie een succesfactor. RaboResearch concludeert dat vooral dankzij gunstige omgevingsfactoren Nederlandse ondernemingen meer nieuwe technologieën gebruiken dan bedrijven in de rest van de Europese Unie en dat die voorsprong vooralsnog onaangetast lijkt. 


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): graells

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets