Bezig met laden...

          X

          Een werknemer werven kost bijna 4500 euro

          KPI's werving: minder en sneller

          recruitment, werven, retentie, werknemer, flexibel, imago, kpi

          De werkgevers die in staat zijn om in een de krappe arbeidsmarkt voldoende goede mensen aan te nemen onderscheiden zich via een aantal kenmerken. Ze hebben gemiddeld zeven vacatures in portefeuille. Ze werven ook tegen lagere kosten en in procedures die bijna twee keer zo snel verlopen dan de concurrentie. De werving van een werknemer kost gemiddeld 4.494 euro. 

          Uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie,  blijken deze succesvolle werkgevers drie gemeenschappelijke kenmerken te hebben:
          • hun recruiters hebben gemiddeld zeven vacatures in portefeuille, zes minder dan hun concurrenten;
          • ze voeren in korte tijd meer gesprekken met de kandidaten
          • ze maken in hun wervingsproces intensief gebruik van arbeidsmarktdata.
          Succesvolle recruitmentafdelingen scoren op alle KPI’s beter dan hun concurrenten. Bovendien meten ze die KPI’s ook vaker. Zo’n driekwart van de corporates in Nederland meet twee of meer KPI’s voor recruitment.

          Focus loont
          Er is een positieve relatie tussen de fulfillmentratio, de doorlooptijd en het aantal vacatures in portefeuille. Minder vacatures in portefeuille zorgt ervoor dat recruiters meer focus hebben op de werving van de juiste kandidaat, dat het sollicitatieproces een stuk korter en persoonlijker wordt én dat er meer vacatures worden vervuld. Juist dat passende sollicitatieproces is positief voor zowel de werkgever als de werknemer in de strijd om talent. Opvallend is dat de outperformers in kortere tijd meer gesprekken voeren dan de gemiddelde performers en underperformers. Hieruit blijkt dat focus een belangrijke vereiste is voor succesvol recruitment in een kandidatenmarkt.

          Meer arbeidsmarktdata
          Naast die focus is het gebruik van arbeidsmarktdata een belangrijke ondersteuning van het recruitmentproces. Tweederde van de outperformers maakt gebruik van arbeidsmarktdata, terwijl gemiddeld slechts twee op de vijf corporates gebruik maken van arbeidsmarktdata. Bij het gebruik van arbeidsmarktdata is het recruitmentproces vijf dagen korter. Data van Google (67%) wordt het meest gebruikt, gevolgd door het Doelgroepen Dashboard (54%) en LinkedIn Talent Insights (42%).

          De belangrijkste kengetallen voor recruitment op een rij:
          • Een recruiter heeft gemiddeld dertien vacatures in portefeuille op een willekeurig moment. Een outperformer zeven.
          • De fulfillmentratio is 82 procent, dit is het aandeel vervulde vacatures in 2018.
          • De gemiddelde cost per hire is €4.494, inclusief personeelskosten.
          • De gemiddelde time to hire is: 62 kalenderdagen
          Deze getallen zijn de gemiddelden van de 109 corporates die hebben meegedaan aan het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019.
           

          Redactie TQL 

          Illus.(cc): ital

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets