Bezig met laden...

          X

          Betere bescherming op P2B-platforms

          Transparantie voorwaarden, zoekresultaten, regels geschillen

          platform, digitaal, zoekresultaten, voorwaarden, geschillen, p2b

          Ondernemers hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. De EU-lidstaten hebben in Luxemburg ingestemd met een Europees voorstel voor regelgeving. In de zogenoemde Platform-to-Business (P2B) verordening worden bijvoorbeeld transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels omtrent geschillenbeslechting vastgelegd.

          Bescherming
          Platforms zijn voor ondernemers steeds belangrijker om hun diensten of producten aan te bieden. Nederlandse mkb’ers kunnen hierdoor gemakkelijk een groot publiek bereiken, óók over de grens. Met deze regels wordt gezorgd voor meer eerlijke economie. Een kleinere ondernemer wordt beter beschermd en kan met vertrouwen online zaken doen.

          De nieuwe regelgeving gaat ook gelden voor platforms die met hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon. De digitale platforms hebben één jaar de tijd, ná de publicatiedatum deze zomer, om aan de verordening te voldoen.

          Duidelijkheid over voorwaarden
          In de huidige situatie lopen bedrijven tegen problemen aan bij het online zakendoen op een platform. Bijvoorbeeld wanneer een ondernemer zonder duidelijke reden van een platform wordt verwijderd, het onduidelijk is waarom een bedrijf laag in de zoekresultaten te vinden is of de ondernemer nergens naartoe kan om een geschil met een platform aan te kaarten.

          De P2B-verordening draagt op twee manieren bij aan eerlijke verhoudingen: via transparantievereisten voor online platforms en effectieve geschillenbeslechting. Digitale platforms moeten zorgen dat de algemene voorwaarden helder en makkelijk te raadplegen zijn. Daarnaast moeten platforms transparant zijn over de volgorde van de zoekresultaten, het besluit om een ondernemer van een platform te verwijderen en de behandeling van eigen producten ten opzichte van producten van derden die ook op het platform worden aangeboden. 

          Geschillenbeslechting
          Om te zorgen voor effectieve geschillenbeslechting, bepaalt de verordening dat ondernemers bij een geschil kosteloos bij het platform terecht moeten kunnen voor een snelle afhandeling. Daarnaast moeten platforms externe bemiddelaars aanwijzen die ingeschakeld kunnen worden voor bemiddeling. Kleinere platforms waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en met een jaaromzet van niet meer dan 50 miljoen euro, zijn uitgezonderd van deze verplichtingen rondom geschillenbeslechting. 

          Twee bepalingen zijn van toepassing op zoekmachines en ondernemers die daar gebruik van maken. Het gaat om transparantie rondom de factoren die de volgorde van zoekresultaten bepalen en de manier waarop eigen producten en diensten worden behandeld ten opzichte van die van derden.


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): barr

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets