Bezig met laden...

          X

          Ondernemer blijft te lang met vragen rondlopen

          Gevolgen voor onderneming kunnen groot zijn

          vraag, ondernemer, vraagstukken, oplossen, stress, kans, antwoord

          Ruim de helft van de ondernemers in Nederland vraagt niet snel om hulp bij vraagstukken rondom hun onderneming, blijkt uit onderzoek van KVK in samenwerking met onderzoekbureau MWM2. Het merendeel van de ondernemers (52%) neemt zich voor in de toekomst eerder hulp te vragen, maar schuift het voor zich uit, denkt het zelf op te moeten kunnen lossen of is eenvoudigweg te druk.

          Gevolgen
          Opvallend is dat 38% van de ondernemers aangeeft niet goed te weten waar ze terecht kunnen met inhoudelijke vragen rondom hun onderneming. Het rond blijven lopen met vragen heeft op ruim 4 op de 10 ondernemers een negatief effect: kansen blijven liggen (43%), groei stagneert (41%) en ondernemers ervaren zelfs stress of lichamelijke klachten als gevolg (26%).

          Ruim de helft van de ondervraagden in het ondernemerspanel vraagt geen advies over de vraagstukken waar ze mee kampen. Ook neemt een grote groep zich voor om voortaan wel eerder hulp te vragen. Maar dat komt er dan niet van omdat de ondernemers de vraag voor zich uit schuiven, denken dat ze het toch zelf kunnen oplossen of omdat ze gewoon geen tijd hebben.

          Bijna 9 op de 10 ondernemers loopt rond met ondernemersvraagstukken; 70% zelfs met twee of meer. De meest relevante ondernemersvraag van zzp’ers is 'Hoe kom ik aan klanten', terwijl ondernemers in het mkb vooral worstelen met vraagstukken rondom bedrijfsoverdracht en het vinden van goed personeel. Daarnaast lopen ondernemers rond met vragen over het inzetten van social media, het vinden van relevante informatie over wet- en regelgeving en hoe je als ondernemer moet omgaan met aansprakelijkheid.




          Zorgen
          Een derde van de ondernemers geeft aan dat het vraagstuk waar ze op dit moment mee rondlopen hen veel zorgen baart. En 41% heeft het gevoel er alleen voor te staan bij vraagstukken rondom hun onderneming. Ondernemers die wel op zoek gaan naar advies, zoeken het dicht bij huis. Ze kloppen vooral aan bij andere ondernemers (45%), de boekhouder/accountant (33%), adviseur (31%) of familie en vrienden (25%). 37% gaat zelf op zoek op internet. Opvallend is dat 73% aangeeft na de hulpvraag niet (21%) of slechts gedeeltelijk (52%) geholpen te zijn. Daarentegen zegt van groep die eerder advies heeft ingewonnen 65% een volgende keer (eerder) om advies te vragen. Dit geldt slechts voor 40% van de ondernemers die dat niet eerder deden.
           
          Adviesnummer
          De uitkomsten van het onderzoek zijn voor KVK aanleiding om een landelijk adviesnummer te lanceren voor ondernemersvragen. Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter KVK: 'We merken dat ondernemers niet snel zelf aan de bel trekken. Daarom is er vanaf nu een speciaal  telefoonnummer om de drempel te verlagen. De vragen en antwoorden publiceren we op onze website en via social media zodat andere ondernemers er hun voordeel mee kunnen doen en zelf uitgedaagd worden om hun eigen ondernemersvraag te stellen.'

          Ondernemers die rondlopen met (complexe) vraagstukken kunnen elke werkdag bellen met het KVK Adviesteam voor gratis onafhankelijk advies (0800 - 2117).


          Redactie TQL

          Illus.(cc): wok

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets