Bezig met laden...

          X

          Huurders bedrijfsruimte betalen vaak teveel

          Te hoge servicekosten tot 5 jaar navorderbaar

          huur, huurder, bedrijfsruimte, kantoor, servicekosten, verhuurder
          Veel bedrijven vertrouwen op de afrekeningen van de servicekosten, maar onderzoek wijst uit dat dit vertrouwen vaak niet terecht is. Bij praktisch alle huurders van bedrijfsruimten zitten fouten in de servicekostenafrekeningen. Het gaat om vele miljoenen ten onrechte in rekening gebrachte servicekosten, zo blijkt uit onderzoek van Servicekosten Consultancy. De gevonden teveel berekende servicekosten variëren per huurder van 15.000 euro tot 450.000 euro. 

          Huurders kunnen tot 5 jaar (soms langer) terug teveel betaalde kosten terugvorderen.

          Uit onderzoek bij een mediabedrijf bleek dat over een periode van vijf jaar 450.000 euro te veel aan servicekosten was betaald. Maar ook bij kleine bedrijven blijkt een servicekostenonderzoek vruchten af te werpen. Een opleidingsinstituut kreeg 15.000 euro terug over een periode van twee jaar. 

          Het onderzoek haalt enkele praktijkvoorbeelden aan:
          • Niet geleverde of niet overeengekomen diensten. Verhuurders die diensten in rekening hebben gebracht die nooit zijn geleverd. Diensten die verstopt zaten in afrekeningen en die pas aan het licht kwamen door gedetailleerd alle facturen en onderliggende werkbonnen te bekijken.
          • Verkeerd doorberekende leegstand. Bij veel huurders in multi-tenant gebouwen wordt er verkeerd omgegaan met het doorberekenen van leegstand. Hoewel de ROZ-voorwaarden aangeven dat de huurder nooit meer mag betalen dan bij vol verhuurd, gaat het heel vaak mis.
          • Afrekenen op basis van m2. Volgens de overeenkomst moet op basis van meterstanden afgerekend worden, maar dit gebeurt heel vaak niet.
          • Doorberekeningen van energieboetes, terwijl de huurder voor beheer betaalt en de beheerder dus tijdig moet ingrijpen.
          • Te veel uren doorberekenen. In een multi-tenant situatie werden te veel uren van medewerkers van de beheerder doorberekend.
          • Te hoog metrage afrekenen. Er wordt afgerekend op basis van een hoger metrage dan in de huurovereenkomst staat.
          En in de categorie 'onbewuste fouten':
          • Eigenaarslast in plaats van huurderslast. Facturen van zaken die eigenaarslast zijn en die ‘per abuis’ voor rekening van de huurder kwamen.
          • Fouten in installaties. Het tegenwerken van koel- en verwarmingsinstallaties. De koeling slaat aan als het te warm wordt in plaats van dat de verwarming wordt aangepast. De eigenaar heeft geen belang bij aanpassing van het systeem, de huurder betaalt immers de energie.
          • Installaties worden niet vervangen, omdat huurders voor oplossen storingen betalen. Sommige beheerders wijzen de eigenaar op het feit dat installaties moeten worden vervangen. Maar de eigenaar kiest liever voor het oplossen van 35 storingen per jaar, want die kan hij doorberekenen aan de huurder, een nieuwe installatie niet.
          Administratiekosten geen stimulans voor kostenbesparing
          De beheerder berekent 5% administratiekosten, soms meer. Dit is niet direct een stimulans voor een beheerder om voorstellen te doen die leiden tot verlaging van de servicekosten. Verhuurders trekken vaak klanten met een laag voorschot aan servicekosten en makelaars kunnen makkelijker panden verhuren als er een laag voorschot voor servicekosten staat vermeld. Dat de kosten in de praktijk veel hoger kunnen uitvallen wordt niet altijd vermeld. Als er geen afspraken in de huurovereenkomst staan over de indexering van de servicekosten, kunnen huurders geconfronteerd worden met stijgingen van servicekosten van meer dan 50% in een paar jaar tijd.


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): jbenn

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets