Bezig met laden...

          X

          Mkb'er te onwetend over kartelregels

          Schade aan economie loopt in miljoenen

          mededinging, kartel, kartelafspraken, wet, prijsafspraak, offerte
          Het mkb weet te weinig over wat verboden kartelafspraken zijn. Men wil zich in overgrote meerderheid wel aan de wet houden, maar vergist zich vaak over wat toegestaan is. Meer dan helft weet niet dat zelfs met elkaar praten over offertes niet mag. Een ruime meerderheid geeft aan kartels af te keuren en prijsafspraken of andere vormen kartelvorming niet nodig te hebben. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar aanleiding van een enquête.

          Uit het onderzoek kwam naar voren dat een minderheid van de ondernemingen weet dat het verboden is met concurrenten afspraken te maken over wie aan welke klant levert. Zes op de tien ondervraagde ondernemers gaf op een vraag hierover een verkeerd antwoord. Ook wist ruim de helft niet dat het niet toegestaan is met elkaar over offertes te praten. Dat het verboden is af te spreken om geen klanten bij elkaar weg te kapen, is bij slechts 40% van de bedrijven bekend. Dat het verboden is prijsafspraken te maken, weet wel twee derde van de ondervraagden.

          Moraal onvoldoende 
          Met de kennis van de mededingingsregels is het slecht gesteld, ondanks de hoogte van de mogelijke boetes. Maar ook aan de moraal is nog iets te verbeteren: bij een op de vijf bedrijven is met de concurrent overleggen over wat voor prijs zij de klant zullen rekenen, een serieuze optie. En bij ruim één op de tien bedrijven is ook het maken van prijsafspraken of het onderling verdelen van klanten het overdenken waard.

          Grote bedrijven braver
          Bij kleinere bedrijven is de neiging om toch stiekem afspraken te maken groter dan bij grote bedrijven, blijkt uit het onderzoek. Bij die laatste categorie, en dan gaat het om bedrijven met meer dan twintig werknemers, is de neiging om zich niet aan de regels te houden 12%. Bij kleinere bedrijven staat 17% niet afwijzend tegenover concurrentievervalsende praktijken.

          De oorzaak daarvan hoeft niet altijd in ordinair winstbejag of een andere opzet van kwade bedoelingen gezocht te worden. Het zal in veel gevallen veroorzaakt zijn omdat bedrijven niet weten wat de regels zijn, blijkt ook uit het onderzoek.

          Campagne
          Volgens de ACM loopt de schade door concurrentievervalsing die de marktwerking verstoren in de miljoenen euro's per jaar. De consument en andere bedrijven worden er door benadeeld, soms liggen prijzen daardoor 10 tot 30 procent hoger. De ACM spoort dan ook kartels actief op en deelt boetes uit voor verboden afspraken. Om het mkb bewust te maken van regels tegen kartelvorming, begint de toezichthouder een informatiecampagne met als motto 'Stop Kartels, voorkom een boete'

          Als de ACM ontdekt dat bedrijven verboden prijsafspraken hebben gemaakt, kan het boetes uitdelen van maximaal 40 procent van de omzet. Daarnaast kan de bedrijfstop ook persoonlijk aansprakelijk gesteld worden, met boetes die tot 900.000 euro kunnen oplopen.

          De toezichthouder liet een onderzoek uitvoeren onder 2.125 bedrijven. In het onderzoek werden vragen beantwoord door diegene in het bedrijf die verantwoordelijk was voor verkoop.
           

          Redactie TQL 

          Illus.(cc): bsm

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets