Bezig met laden...

          X

          Bijtelling e-auto's vanaf 2020

          Ook wijzigingen in mrb en bpm

          bijtelling, elektrisch, fiscaal, %, bpm, mrt, emissie, co2, fiscus

          De fiscale bijtelling van de elektrische, emissieloze auto gaat veranderen. Om de elektrische auto op termijn voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar te maken dan wel te houden blijven er ook de komende jaren diverse regelingen bestaan om het gebruik ervan te stimuleren. Op dit moment is er echter sprake van oversubsidiëring. De momenteel geldende tarieven voor de fiscale bijtelling worden dan ook verhoogd. De bijtellingsregels voor lease-auto’s die al op de weg rijden en voor nieuwe brandstofauto’s veranderen niet. 

          Bijtelling elektrische auto 2020 – 2025
          De bijtelling voor een elektrische auto van de zaak gaat stapsgewijs omhoog. In 2019 is de bijtelling 4% voor elektrische auto's tot een catalogusprijs van 45.000 euro. Daarboven is de bijtelling 22%. In 2020 is de bijtelling 8% tot een catalogusprijs van 45.000 euro en 22% daarboven. Jaarlijks word en bedragen en percentages gemonitord en zonodig aangepast.
           
          In schema:
           
          Jaar Fiscale bijtelling Over een bedrag tot
          2020 8%* 45.000 euro
          2021 12% 40.000 euro
          2022 16% 40.000 euro
          2023 16% 40.000 euro
          2024 16% 40.000 euro
          2025 17% 40.000 euro
           
          Bijtelling in 2020
          2020 is het overgangsjaar waarin kan worden geprofiteerd van betrekkelijk voordelige bijtellingspercentages van volledig elektrisch rijden, maar waar de eerste prijsstijging al wel een feit is. Wie dit jaar een auto aanschaft die geen CO2 uitstoot, betaalt 8% bijtelling, mits de cataloguswaarde van deze elektrische auto niet hoger is dan € 45.000. Degenen die in dat jaar rijden in een semi-elektrische, benzine- of dieselauto betalen 22% bijtelling over de gehele cataloguswaarde.

          Berekening bijtelling 2020
          Wie in 2020 een volledig elektrische auto koopt met een cataloguswaarde van maximaal € 45.000, betaalt 8% bijtelling per kalenderjaar. Als de auto duurder is, betaalt de berijder over dat deel 22% bijtelling. Dat betekent dat de berijder te maken heeft met een gecombineerd bijtellingspercentage. Deze beperking geldt alleen voor nieuwe auto’s en voor auto’s die op een batterij rijden. Auto’s die op waterstof rijden vallen ook boven een cataloguswaarde van 45.000 euro onder het 4% bijtellingstarief. Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden en gaat in op de eerste dag van de maand van eerste toelating. Na afloop van deze periode stelt de Belastingdienst het percentage vast volgens de regels die dan gelden. Voor een volledig elektrische auto hoeft overigens geen aanschafbelasting (bpm) te worden betaald.

          Behalve de CO2-uitstoot, de cataloguswaarde en de uitgiftedatum van het kenteken, is ook de belastingschijf waarin het inkomen valt van invloed op de hoogte van de bijtelling die (eventueel) moet worden betaald.

          Motorrijtuigenbelasting / BPM
          Er geldt geen motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s tot 2025. Tot en met 2024 is de korting 100%, in 2025 is de korting 75% en vanaf 2026 is de korting 0%. Voor zogenaamde plug-in hybrides geldt er momenteel een korting van 50% op de mrb. Dit voordeel wordt ook verlengd tot 2025. In 2025 is de korting op de mrb nog 25%. Vanaf 2026 betaalt de bezitter van een plug-in hybride de volledige mrb.

          Er geldt geen aanschafbelasting (bpm) voor elektrische auto’s tot 2025. Tot en met 2024 is de bpm voor nieuwe elektrische auto's 0 euro, vanaf 2025 wordt dat eenmalig 360 euro per auto. Dit bedrag stijgt na 2025 elk jaar mee met de inflatie.

          Waterstof- en de zonnecelauto
          ‘Voor innovatieve emissieloze auto’s die zich nog niet in de markt bewezen hebben, zoals de waterstof- en de zonnecelauto geldt dat de invoering van het maximumbedrag in de bijtelling wordt uitgesteld tot na 2024. Over de precieze invoering hiervan vindt nog nader overleg plaats.’

          De belastingvoordelen gelden voor alle varianten van elektrische auto’s en plug-in hybrides. Dus ook bestelauto’s, bestelauto’s ingericht voor het vervoer van gehandicapte persoon, motorrijwielen, vrachtauto’s, rijdende winkels, autobussen en buitenlandse voertuigen.


          Redactie TQL

          Illus.(cc): jurvet

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets