Bezig met laden...

          X

          Twee factoren bepalend voor verkoopprijs bedrijf

          Terugkerende omzet en schaalbaarheid cruciaal

          bedrijfsovername, verkoopprijs, schaalbaar, omzet, business,model

          Een succesvolle exit is de droom van iedere ondernemer. Daarbij zijn twee succesfactoren zeer bepalend: de voorspelbaarheid van de bedrijfsinkomsten en de complexiteit van het bedrijf.  Voor de eerste factor is het van belang of er maandelijks terugkerende omzet is opgbouwd, of dat er steeds weer op nul begonnen wordt. Bij de tweede telt de schaalbaarheid en het gemak waarmee (internationale) groeistappen kunnen worden gemaakt. Deze vragen zijn cruciaal bij de waardering van een bedrijf.

          Laag complex, hoog repeterende omzet
          Investeerders of potentiële kopers hanteren een eenvoudig model van vier kwadranten, gebaseerd op repeterende omzet en complexiteit. Bedrijven met jaarlijks of maandelijks terugkerende omzet ('recurring revenue') hebben een verdienmodel ontwikkeld waarbij de inkomsten dagelijks groeien. Ze werken met abonnementen of licenties. De mate van repeterende omzet is bij deze bedrijven hoog. Is de complexiteit van die bedrijven ook nog eens laag, dan hebben ze een gouden combinatie. Ze hebben geen complexe logistieke processen, ontelbare overhead-functies of hardware-gerelateerde beperkingen.

          Softwarebedrijven als AFAS, Slack en SalesForce passen helemaal in dit plaatje. Om te beginnen bieden ze standaard software aan die direct beschikbaar is vanuit de cloud (SaaS). Daarnaast is er bij deze bedrijven geen sprake van logistieke processen, maandenlange implementatietrajecten en medewerkers in overhead-functies. Vaak besteden ze eenmalige omzet, zoals het implementeren van de software, zelfs uit aan derden. Dit verlaagt de druk op de personeelskosten en zorgt voor focus op het verkopen en door-ontwikkelen van de software. Ook Adyen (Fintech), TransIP (Webhosting) en Goodhabitz (Onderwijscentrum) zitten in dit ideale kwadrant.
          Softwarebedrijven die maatwerk leveren, hebben meer moeite om snel te schalen en zitten in het kwadrant van hoge complexiteit. Een bedrijf als SalesForce ' wint' het qua groeicijfers van SAP, een bedrijf dat laat is overgestapt naar cloud-oplossingen en standaard software. 

          Hoog complex en hoog repeterend
          Ook bedrijven met een hoge complexiteit en een hoge mate van repeterende omzet doen het soms goed bij investeerders. Zo heeft Eindhovense technologiebedrijf ASML al jaren een leidende rol in de wereld van transistors. Ondanks de kosten voor schaars hoog opgeleid personeel en een dure logistieke operatie belemeet dat de groei niet. Met een nettowinst van 2,6 miljard euro in 2018 groeide het bedrijf 20 procent. Repeterende omzet komt uit onderhoudscontracten en het opwaarderen van bestaande machines in de komende vijf tot zeven jaar.

          Ook KPN is ondanks de kosten aan het netwerk en zijn duizenden medewerkers al jaren zeer winstgevend. Toch verliest het telecombedrijf sinds een paar jaar repeterende omzetstromen aan prijsvechters. Zij maken slim gebruik van het netwerk van andere telecomproviders en kunnen daardoor lagere tarieven hanteren. Uitdaging voor KPN is dan ook om te zorgen dat klanten blijven 'plakken'. 

          Hoog complex en laag repeterend
          Net als in het kwadrant van lage complexiteit en laag repeterende omzet ziten bedrijven met dit kwadrant in de gevarenzone. Hier zijn de businessmodellen aan verandering toe. Veel traditionele retailers inmiddels zijn verdwenen, zoals kledingwinkels en speelgoedwinkels, zeker waar het gaat om grote winkels op A-locaties in steden en dorpen. In de huidige (internet)economie is het retail businessmodel te complex geworden om eenvoudig rendabel te houden. Hoge huurprijzen, hoge personeelskosten en logistieke uitdagingen spelen deze bedrijf parten, zeker in concurrentie met online retailers. 

          Het 'recept' voor succesvolle bedrijfsverkoop lijkt dan ook: Drie belangrijke tips om een bedrijf te verkopen
          1. Ontwikkel een businessmodel waarbij de repeterende omzet hoog is.
          2. Denk na over manieren om de complexiteit van het businessmodel zo laag mogelijk te houden. Of probeer een leidende positie te bereieken die concurrenten moeilijk kunnen evenaren, zoals ASML heeft gedaan.
          3. Zorg voor 'stickiness' in het businessmodel. Klanten die blijven plakken, verhogen de repeterende omzet nog verder.

          Redactie TQL 

          Illus.(cc): hurd

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets