Bezig met laden...

          X

          Webwinkels blijven fors groeien

          Europese winkel nog relatief klein aandeel

          online, omzet, detailhandel website, webwinkel, producten, groei
           
          In het derde kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten 455 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is bijna twintig procent meer dan in het derde kwartaal van 2018, toen voor 380 miljoen euro bij Europese webwinkels werd besteed. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

          Record
          De omzet van Europese webwinkels bereikte in het tweede kwartaal van 2019 een recordniveau van een half miljard euro. Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een experimentele methode. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig.

          De omzet van de Europese webwinkels is de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen. In het derde kwartaal van 2019 was de omzet 170% hoger dan in het derde kwartaal van 2014. De grootste omzetstijging werd behaald in het vierde kwartaal 2016 (+34,5%), de kleinste in het eerste kwartaal van 2018 (+11,0%).

          Nederlandse webdetailhandel +17,5 procent
          De internetverkopen van in Nederland gevestigde detailhandelaren waren in het derde kwartaal van 2019 17,5% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en 'multichannelers' die zowel via winkels als online verkopen. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het derde kwartaal van 2019 bijna vijftien  procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet bijna 22% hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het derde kwartaal 3,7% hoger dan een jaar eerder.
           
          Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt
          De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen; in 2018 ging het om nog geen twee procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

          Schending consumentenrechten
          Die omzetontwikkeling zou wellicht nog positiever zijn als meer webwinkels zich zouden houden aan de regels die gelden binnen de Europese Unie op het gebied van consumentenrechten. Volgens onderzoek door de Europese Commissie (EC) onder bijna vijfhonderd webwinkels is dat bij twee op de drie webwinkels niet het geval.

          De online winkels overtreden bijvoorbeeld de regels met betrekking tot het informeren van de klanten over het recht om een aankoop binnen veertien dagen ongedaan te maken. Ook werd in veel gevallen de uiteindelijke prijs niet meteen getoond, bijvoorbeeld omdat er later nog verzendkosten bij komen.

          Verder ontbrak het aan juiste informatie over garantietermijnen of tot wie consumenten zich kunnen richten in het geval van een geschil. Namens Nederland werkte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) mee aan het onderzoek. Deze merkt op dat veel webwinkels ook nog discrimineren op nationaliteit en verblijfplaats, het zogenoemde geoblocking. Consumenten kunnen dan geen aankoop doen bij een webwinkel in een ander land binnen de EU, als zij hun aankoop in dat land lieten bezorgen of wilden ophalen, maar een factuuradres opgaven in Nederland. Een webwinkel is niet verplicht om overal te leveren, maar als geleverd wordt, moet dat volgens de Europese regels wel in alle landen onder dezelfde voorwaarden.
           

          Redactie TQL 

          Illus.(cc): rnoorzij

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets