Bezig met laden...

          X

          Nieuwe NVP-sollicitatiecode

          Belangrijk voor employer branding

          sollicitatiecode, werving, selectie, nvp. personeel, kandidaat, proces

          De huidige NVP Sollicitatiecode is door de Sollicitatiecodecommissie, in samenwerking en overleg met de Stichting van de Arbeid, geactualiseerd en in overeenstemming gebracht met de HR-praktijk van werving en selectie van 2020.

          De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde NVP Sollicitatiecode zijn:
          • van de sollicitant wordt geen salarisstrook van zijn huidige of vorige werkgever verlangd;
          • het vermijden van eisen ten aanzien van persoonlijke kenmerken is scherper geformuleerd;
          • bij inzet van sollicitatiebijeenkomsten maar ook video sollicitaties mag de sollicitant om afwijking van de procedure vragen;
          • bij inzet van data recruitment zoals Artificiële Intelligentie of algoritmes dienen deze middelen transparant en gevalideerd te zijn en de mogelijke risico’s en tekortkomingen daarvan dienen duidelijk te zijn; tevens dient de zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid te worden gewaarborgd;
          • een zogeheten meeloopdag is toegestaan mits daarbij sprake is van een wederzijds belang en het redelijkerwijs niet leidt tot verkapte arbeid met loonwaarde;
          • de formuleringen ten aanzien van het bewaren van sollicitatiegegevens zijn aangescherpt met het oog op de AVG wetgeving.
          In de code worden ook hele praktische vragen beantwoord als "Moet de werkgever de reiskosten vergoeden van de sollicitant?",  "Moet een kandidaat een salarisstrook overhandigen van zijn of haar huidige (vorige) werkgever?" , "Moet een werkgever vrij geven voor een sollicitatiegesprek?" en de klassieke: "Mogen persoonlijke vragen gesteld worden over burgerlijke staat, godsdienst, crimineel verleden, et cetera?"

          Het doel van een NVP Sollicitatiecode is een norm te bieden voor een transparante en eerlijke werving- en selectieprocedure. Het gaat om ‘fair play’ bij de werving van een kandidaat. Voor organisaties blijft een goede behandeling van kandidaten ook van groot belang, menen de opstellers. De werving- en selectieprocedure is immers ook het visitekaartje van een organisatie. Een organisatie kan klanten en reputatie verliezen als bekend is dat zij er een slecht werving- en selectiebeleid op na houdt. Dit geldt ook voor werving- en selectiebureaus. Incidenten de afgelopen jaren op het gebied van discriminatie op de arbeidsmarkt en tijdens sollicitatieprocedures bevestigen onderstrepen het belang van het hanteren van de NVP Sollicitatiecode.

          Download de NVP-sollicitatiecode (pdf), ook in Engelse versie beschikbaar


          Redactie TQL 

          Illus.(cc): fstee

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken


           

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets