Bezig met laden...

          X

          Ondernemers optimistischer over toekomst

          Kostenreductie meest genomen maatregel

          corona, kostenreductie, vertrouwen, crisis, ondernemer, 1,5 meter
          Ondernemers zijn steeds optimistischer over de nabije toekomst. Een ruime meerderheid heeft vertrouwen in de eigen financiële buffers en in het overleven van deze crisis. Ook neemt de onzekerheid bij ondernemers af, zij hebben meer zicht op toekomstige omzet. Dit blijkt uit de vierde en meest recente meting van de MKB coronamonitor door Motivaction en MKB Servicedesk.
           
          Steeds minder ondernemers geven aan dat zij al hun activiteiten stil hebben liggen. Onder mkb’ers is dit gedaald van 17% begin mei naar 9% begin juni en onder zzp’ers van 38% naar 27%. Ook zijn minder ondernemers bang dat hun bedrijf deze crisis niet overleeft (van 24% naar 18%). Vertrouwen in de toekomst is bij het merendeel aanwezig. Bijna vier op de vijf ondernemers (78%) hebben er alle vertrouwen in dat zij met hun bedrijf goed uit de crisis gaan komen. In het begin van de crisis had minder dan twee derde (65%) dit gevoel. Ook het vertrouwen in de eigen financiële buffers neemt toe. In het begin van april gaf 52% van de ondernemers aan de klap van de crisis te kunnen opvangen met hun eigen buffers, nu is dat 64%.

          Onzekerheid daalt, maar is nog altijd groot
          Positieve signalen zijn ook terugte vinden in de afnemende onzekerheid onder ondernemers. 38% van de ondernemers gaat gebukt onder een hoge mate van onzekerheid. Dat is veel, maar begin mei was dit nog 46%. Het is voor deze ondernemers moeilijk om toekomstige omzet in te schatten. Begin mei verwachtte nog 67% van de ondernemers een negatief effect van de crisis op hun omzet, dat is nu licht gedaald naar het nog altijd hoge niveau van 62%.

          Ook CBS meldde begin mei dat er bij ondernemers minder zorgen zijn over de continuïteit van hun bedrijf. In vrijwel alle branches van het niet-financiële bedrijfsleven is het aantal ondernemers dat denkt in de huidige economische situatie minstens nog een jaar te bestaan in mei sterk toegenomen ten opzichte van een eerdere meting. De werkwijze instellen op de 1,5 metereconomie en kostenreductie zijn de belangrijkste maatregelen die bedrijven zelf hebben getroffen om het hoofd te bieden aan de effecten van de economische teruggang door de coronacrisis.

          In de detailhandel nam het aantal bedrijven dat in mei verwachtte nog minstens een jaar te bestaan het sterkst toe vergeleken met april. Toen dacht negen procent het minstens nog een jaar te kunnen volhouden, in mei was dit aantal toegenomen tot 65%. In de IT-dienstverlening (+48%) en bij schoonmaakbedrijven e.d. (+46%) hadden in mei ook veel meer ondernemers vertrouwen in hun voortbestaan dan in april. In de luchtvaart (2%), bij bedrijven in kansspelen en loterijen (zes procent) en in de reisbranche (10%) was in mei het vertrouwen in een voortbestaan van minstens een jaar het laagst.

          Kostenreductie
          Instellen op de 1,5 meter economie en kostenreductie werden in mei door de meeste ondernemers genoemd als belangrijkste maatregelen die ze zelf namen om de effecten van de economische neergang door de coronacrisis te beperken. Van alle branches werd in de telecommunicatiebranche het instellen op de 1,5 metereconomie met ruim 84% relatief het meest genoemd. In de reisbranche (62%) en luchtvaartbranche (50%) werd kostenreductie het vaakst als belangrijkste maatregel genoemd. Innovatie en ontwikkeling van nieuwe producten en diensten werden veel genoemd in onder meer de luchtvaartbranche (46%, bij bibliotheken en musea (22%), in de kunst (20%) en bij de IT en informatiediensten (17%).
          Getroffen maatregelen:
          • Bedrijf en werkwijzen instellen op 1,5 metereconomie
          • Scherpere prijsconcurrentie / meer intensieve marketing
          • Kostenreductie
          • Product/dienst aanpassen (bijv. kwaliteit, levering)
          • Innovatie/ontwikkeling van nieuwe producten/diensten/processen
          • Andere markten/doelgroepen bedienen
          • Geen; ons bedrijf vindt dit nu (nog) niet nodig
           
          Redactie TQL

          Illus.(cc): kare

          Ebooks


          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken

          Nieuwsbrief Artikelen



          Op de hoogte blijven van de nieuwste onderwerpen en update's van TQL?
          Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief. 
          Eerder verschenen artikelen vindt u onder Nieuws
          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets