Bezig met laden...

          X

          Opleidingen - Masterclass Kwaliteitsmanagement.* bij CAI opleidingen

          Masterclass Kwaliteitsmanagement.*



          • InstituutCAI opleidingen
          • NiveauPost-HBO
          • SoortKlassikaal
          • Totale lesduur4 dagen
          • Kosten€1.395 excl. BTW
          • Max deelnemers8

          Gratis brochure

          Deze masterclass Kwaliteitsmanagement is een praktijkgerichte versie van de masterclass uit het Master of Science ICT & Business programma van Universiteit Leiden, zoals die geruime tijd door CAI is uitgevoerd. 

          De masterclass gaat in op kwaliteitsmanagement in de breedste zin. Diverse modellen (onder ander het INK-kwaliteitsmodel) komen aan de orde. Het uitvoeren van kwaliteitsaudits (gebiedsafbakening, root-cause-analyse om audit punten te vinden, maken auditplan, toepassen audit technieken, audit-verwachtingen- en audit-bevindingenbeheer, etc.), het opstellen van een kwaliteitsplan, het opsporen van kwaliteitsattributen bij bedrijfsprocessen en werkinstructies en validatie van applicaties of andere producten komt aan de orde.

          Bij deze masterclass zijn er voorwaarden!

          • De deelnemer heeft zelf al enige kennis over kwaliteitsmanagement en organisatiekunde.
          • De deelnemer weet wat kwaliteit is en kent de diverse dimensies van kwaliteit zoals productkwaliteit, proceskwaliteit, user kwaliteitsverwachting, etc.
          • Uitvoering is in kleine groepjes vanaf 2 tot 6 deelnemers. Het kan zijn dat je de enige bent, er is dan een startgarantie mogelijkheid om dan toch te kunnen starten in overleg met de docent.
          • De begeleiding is deels 1-op-1 met docent omdat elke opdracht anders is en er wellicht geheimhouding geldt. 

          Examen
          Deze masterclass heeft als examenonderdelen:

          1. Praktijkopdracht (bijvoorbeeld een kwaliteitsplan)
          2. Presentatie over de opdracht, gericht op het management
          3. Mondelinge verdediging van de opdracht
          4. Zelfreflectie

          Na positieve beoordeling van de assessment ontvang van The Business & IT Exam Association (bitexa) het Master Certificate in Applying Quality Management. Dit certificaat vertegenwoordigt 16 studiepunten (ECTS).

          Niveau & voorkennis 
          Het is post hbo-niveau masterclass, minimaal hbo-denkniveau wordt verwacht.

          Uitvoering
           
          3 dagen + 0,5 examenbeoordeling + begeleiding, gemiddeld eens per 2 a 3 weken een sessie (dag of dagdeel), definitieve doorloop en rooster wordt in overleg bepaald tijdens 1e bijeenkomst. 

          Doelgroep
          Voor degene die kwaliteit en kwaliteitszorg willen begrijpen en toepassingen om kwaliteit te verbeteren zoals medewerkers kwaliteitszorg, quality controlers, auditors, etc. 

          Investering training
          Zie kostenspecificaties. Let op, bijkomende materiaalkosten.

          Literatuur
          Handleiding positiebepaling INK
          Kwaliteitsmanagement (Emmerink)
          Diverse artikelen en ebooks 

          Inhoud en doelstelling

          De deelnemer kennis en vaardigheden bij brengen om zelfstandig een kwaliteitsanalyse uit te voeren en ambities van het management/opdrachtgever te vertalen naar een kwaliteitsplan (synthese) dat aansluit op de behoefte (evaluatie). De primaire focus bij deze masterclass ligt op ‘getting things done’.

          De uitvoering van deze masterclass is voor een belangrijk deel vraag-gestuurd. Afhankelijk van de behoeften van de deelnemers en de relevantie voor de specifieke casuïstiek binnen de organisatie waar de deelnemers werken kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

          • Strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer
          • Managementrollen voor de kwaliteitsfunctionaris en kwaliteitsmanager
          • Uitvoeren kwaliteitsmanagement cyclus (plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen)
          • Contingentie theorie
          • Begrijpen welke fasen organisaties doorlopen
          • Organisatietypologie en organisatieontwerp
          • Coördinatiemechanismen
          • Managementtheorieën
          • Communicatieanalyse
          • Analyse van routing en lay-out
          • Arbeidsdeling
          • Technieken voor het verzamelen van gegevens
          • Rapportage- en adviesvaardigheden
          • Lean management
          • Supply Chain Management (SCM)
          • Stakeholderanalyse
          • Business Context Diagram
          • Business Balanced Scorecard
          • Key Performance Indicators (KPIs) definiëren en monitoren
          • Kritische Succes Factoren (CSFs)
          • Business Process Redesign (BPR)
          • Business Process Management (BPM)
          • Procesmodellering met BPMN (Business Process Management Notation)
          • Procesverbetering
          • SixSigma
          • Benchmarking
          • Proces Maturity Model      
          • Business Scenario’s
          • Prototyping & Simulation inzetten ten bate van quality improvement,
          • Nut is van certificering en accreditatie
          • Interne en externe audits monitoren
          • Psychologie bij organisatieverandering
          • Dynamiek bij groepsprocessen
          • Macht en politiek
          • Organisatiecultuur
          • Psychologiemodellen
          • Hoe zonder macht invloed uit te oefenen
          • Relatie tussen leiderschap en cultuur
          • Relatie tussen leiderschap en kwaliteitsmanagement
          • Diverse vormen van leiderschap
          • Welke leiderschapstijl te gebruiken bij verandering
          • Relatie tussen cultuur en kwaliteitsmanagement aangeven
          • Organisatieverbetering
          • Leiderschapsstijlen die een kwaliteitsmanager kan hanteren
          • Criteria bij professionalisme, houding en gedrag

          De globale rode draad van de masterclass (voor zover relevant in relatie tot de casuïstiek binnen de organisatie waar de deelnemers werken):

          Kwaliteitszorg:
          Definities van kwaliteit
          Belang kwaliteit voor organisaties
          Integrale kwaliteitszorg
          Viewpoints op quality assurance


          Kwaliteitssystemen:
          Nut van certificering
          ISO
          kwaliteit in zorginstellingen
          HACCP – analyselijst kritische controlepunten
          ISO 22000
          Retail Certificate
          International Food Standard
          General Food Law (EU)
          Good Manufacturing Practices
          Integrale ketenbeheersing
          Data Quality Management

          Het INK-managementmodel
          Vijf verschillende fasen
          Tien aandachtsvelden: vijf organisatiegebieden, vier resultaatgebieden
          Verbeteren en vernieuwen
          Veranderscan
          Positie bepalen


          Procesmanagement
          Organisatie van processen
          Opstellen van procedures
          De essentie van een kwaliteitshandboek


          Lean manufacturing en Six Sigma
          Toyota Production System
          Lean Manufacturing (doelstellingen, tegengaan verspilling, value stream mapping)
          Six Sigma (wat is het, de ontwikkeling ervan, principes, opleiden medewerkers tot belts)
          Combinatie Lean Six Sigma in de praktijk

           

          Toepassing analysemodellen bij kwaliteitsverbetering
          Define-instrumenten
          Measure-instrumenten
          Analyse-instrumenten
          Improve-instrumenten
          Control-instrumenten


          Kwaliteitszorg in de dienstverlening
          Vormen van dienstverlening
          Kwaliteit in de ICT
          Perceived Service Quality
          Te vermijden fouten in de dienstverlening
          Gap-model
          Service Profit Chain

          Optioneel: KAM (combinatie kwaliteitszorg, arbeidsomstandigheden en milieuzorg)

          Gratis toegang


          Heeft u al een account? Log dan hier in.

          Inloggen in "Mijn TQL"




          Heeft u nog geen account? Klik hier om een account aan te maken

          Deze opleidingen worden u aangeboden in samenwerking met Springest

          Zoek binnen opleidingen


          Opleidingen


          Op zoek naar een passende opleiding?
          Kies uit ruim 25.000 opleidingen, trainingen en cursussen.  

          TQL Tweets