Welke maatregelen helpen een ondernemer om zelf burn-out te voorkomen?

Er is geen algemeen medicijn om stress, overspannenheid en burn-outs te voorkomen. Iedere persoon en ondernemer is anders, dus iedereen reageert ook verschillend op stresssituaties. Je kunt wel een aantal voorzorgsmaatregelen in acht nemen om de kans op stress te verkleinen:
  1. Doe alles 100 procent - Doe dingen met volle aandacht. Dat geldt voor werk, maar zeker ook voor rust. In zijn boek 'Iedereen ondernemer' beschrijft ondernemer Arko van Brakel 'dat hard werken goed is voor de mens, vooral als dat werk met passie gebeurt en je het gevoel hebt dat je zelf kunt beslissen hoe het werk wordt uitgevoerd.' Volgens hem is het met name belangrijk om alles voor de volle 100 procent te doen. Werk, sporten, gezin, vakantie: alles. Als je in het weekend tijd voor je gezin hebt, benut deze dan ook maximaal. Check niet in de speeltuin je werkmail. Focus op de dingen waar je mee bezig bent;
  2. Besteed zaken uit - Een van de valkuilen is om de rode draad kwijt te raken en te verzanden in bijzaken. Hierdoor neemt de reguliere werkdruk toe en zie je wellicht op termijn door de bomen het bos niet meer. Richt de aandacht op de juiste taken, je kunt als ondernemer niet overal een expert in zijn. Schakel voor de administratie bijvoorbeeld een boekhouder in. Het is een investering, maar levert tegelijkertijd een hoop tijdswinst op die je aan het ondernemen zelf kunt besteden;
  3. Ga op vakantie - Het klinkt als een dooddoener, maar je zult niet de eerste zijn die zijn vakantie overslaat en gewoon doorwerkt. Er is altijd wel een klus te doen en een opdracht weigeren doe je liever niet. Zonder werk verdien je immers niets en je weet niet of je over een half jaar nog wel genoeg werk hebt. Maar ook ondernemers moeten hun rust pakken. Plan dus bewust een vakantie, anders komt het er niet van. Het gaat erom dat je een paar weken per jaar écht tot rust komt – en niet alsnog ongemerkt dingen doet voor het bedrijf. Ieder bedrijf is wel eens tijdelijk dicht, dat zal geen klant of opdrachtgever vreemd vinden;
  4. Laat je niet teveel afleiden - Probeer je zoveel mogelijk op het ondernemen te concentreren. Laat je tijdens het werk niet teveel afleiden door de constante stroom van e-mails en telefoontjes. Iedere keer opstarten na een kleine onderbreking kost een hoop tijd. Check e- mail bij voorkeur twee keer per dag en zet de automatische meldingen op de telefoon uit. Weersta ook de andere afleidingen. Laat de werkdag niet constant verstoren door alle social media-kanalen, gebruik ze alleen voor het werk en benut de diverse tools om dit zo efficiënt mogelijk te doen. 
  5. Plan vrije tijd in - Het is belangrijk om regelmatig tijd in te plannen voor activiteiten die niets met werk te maken hebben. Bij veel ondernemers lopen werk en privé namelijk al snel door elkaar heen, waardoor je er niet makkelijk afstand van kunt nemen. Reserveer daarom tijd voor activiteiten als sporten, familie, een weekend weg, een bioscoopbezoek of het lezen van een goed boek. Laat het werk tijdens deze activiteiten volledig links liggen. Maak verder regelmatig een wandeling, tijdens je werk of na het avondeten; je loopt letterlijk de stress uit het lijf. (En laat de telefoon even thuis of zet deze op stil);
  6. Durf eens nee te zeggen tegen een klant of opdrachtgever - Zeg niet te snel 'ja' op alle aanbiedingen van klanten of opdrachtgevers die krijgt, maar durf selectief te zijn. Van welke opdrachten krijg jij energie?
  7. Onderzoek jouw sterke en zwakke punten - Een onderdeel van het marketingplan is de SWOT-analyse waarmee je de sterktes en zwaktes van het bedrijf in kaart brengt. Dit kun je natuurlijk ook op persoonlijk niveau doen. Als je weet wat jouw valkuilen zijn, kun je maatregelen treffen om dit te voorkomen.
 S = Strengths (sterktes) Waar ben ik goed in?
 W = Weaknesses (zwaktes) Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
 O = Opportunities (kansen) Waar liggen de kansen?
 T = Threats (bedreigingen) Welke bedreigingen liggen er op de loer?
 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 258 vragen en antwoorden over Coaching.