Wat zijn de baten van certificeren vanuit de gecertificeerde gezien?

Voor de certificaathouder zijn de baten afhankelijk van de markt waarin hij zijn beroep uitoefent. Bij een gereglementeerd beroep met eis tot certificaat is het niet mogelijk om zonder certificaat het beroep uit te oefenen en inkomen te verwerven. Bij de overige beroepen ligt het iets genuanceerder. In principe zou een certificaat moeten leiden tot een hoger tarief of een hogere voorkeurspositie ten opzichte van niet-gecertificeerden. Dat is niet altijd het geval. Dat komt omdat veel certificeringsregelingen aanbodgedreven zijn. Bij vraaggedreven certificatieregelingen is er wel duidelijk sprake van een voorkeurspositie en soms van hogere tarieven.

Naast materiële baten zijn er immateriële baten, zoals:
  • Kennis en vaardigheden blijven up-to-date;
  • Beter inzicht in de kwaliteit van de eigen dienstverlening;
  • Beter zelfcorrigerend vermogen;
  • Minder discussie met afnemers over de kwaliteit van de dienstverlening;
  • Snelheid bij aantonen te voldoen aan de beroepseisen;
  • Afhandeling van (tucht) klachten door onafhankelijk derde;
  • Gedragscode is richtinggevend in eigen handelen.
Daarnaast kan certificering leiden tot lagere kosten. Een aantal voorbeelden:
  • Minder publiciteitskosten, doordat uitleg over dienstverlening eenvoudiger is,  en/of doordat de gecertificeerde beter vindbaar is via een register;
  • Minder faalkosten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 65 vragen en antwoorden over Persoonscertificering.