Welke typen gedragscodes zijn er te onderscheiden?

Gedragscodes zijn net zo indeelbaar als certificatieregelingen:
  • Aanbodgedreven: de nadruk ligt op het regelen van  gedrag tussen de aanbieders onderling. Een voorbeeld: art. 8.2. van de gedragscode voor organisatie-adviseurs “Het Ooa-lid verricht geen acquisitie-inspanningen ter zake van een opdracht, indien hem bekend is of kan zijn, dat die opdracht reeds verleend is aan een ander Ooa-lid”. 
  • Vraaggedreven: de nadruk ligt op het regelen van gedrag tussen aanbieder en afnemer. Een voorbeeld: art. 7.1. van de gedragscode voor organisatie-adviseurs  “Een Ooa-lid mag binnen een jaar na afsluiting van de opdracht niet het initiatief nemen om een persoon, die in dienst is van opdrachtgever of van een aan de opdrachtgever gelieerde onderneming en betrokken is bij de opdracht, een dienstverband aan te bieden of anderszins voor hem of een derde werkzaam te laten zijn”. 
  • Marktgedreven: niet alleen het gedrag tussen aanbieders en afnemers wordt geregeld, maar ook tussen aanbieders en andere relevante partijen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 65 vragen en antwoorden over Persoonscertificering.