Welke stakeholders zijn bepalend voor de doelen?

Als de klanten waarvoor de organisatie levert vooropgesteld worden dan zijn er daarnaast een heleboel andere partijen als stakeholder of belanghebbende aan te duiden. Medewerkers, zowel leidinggevenden als uitvoerenden, moeten zorgen dat een dienst of product tot stand komt. Toeleveranciers zorgen voor materiaal, onderdelen, hulpmateriaal of allerlei diensten en hebben een belang. Als er tussen de fabrikant en de eindgebruiker of consument andere organisaties een rol spelen dan hebben die ook een belang. Denk aan een importeur of groothandel en een netwerk van dealers of winkels. Bij private ondernemingen zijn de eigenaren als belanghebbende aan te wijzen; aandeelhouders of de familie. Toezichthouders, denk aan accountant, Voedsel- en Warenautoriteit, commissarissen, rekent men ook tot belanghebbenden. Ook het milieu ziet men als stakeholder maar dat is in discussies meestal ‘vertegenwoordigd’ door milieuactivisten.
Voor elke organisatie is na te gaan wie binnen en buiten de belanghebbenden zijn. Alle belanghebbenden ‘willen’ iets van de organisatie. De mate waarin alle wensen te realiseren zijn verschilt, maar het vergeten van een stakeholder kan net zo vervelend zijn voor een organisatie, als het niet uitnodigen van de boze fee op het kraamfeest van Doornroosje voor haar bleek te zijn. Shell bleek bij de beslissing het afgedankte Brent Spar-platform af te zinken, het gewicht van ‘het milieu’ te laag ingeschat te hebben (in ieder geval in de ogen van bijvoorbeeld Greenpeace).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.