Wat zijn de overige doelen van de organisatie?

De wensen van de belanghebbenden zijn te vertalen in de waarden die het bedrijf moet scheppen en in de sub- en hoofddoelen die het moet zien te bereiken. Omdat dit voor elke organisatie verschilt, volgen slechts enkele voorbeelden:
  • Eigenaren willen rendement op kortere of langere termijn en willen zeker ook continuïteit.
  • Medewerkers willen zekerheid van inkomen, goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, werk dat niet ziek maakt maar bevredigt en leermogelijkheden biedt, en in meer of mindere mate een carrièreperspectief.
  • Het milieu heeft geen wil, maar we krijgen steeds meer oog voor hergebruik, het niet uitputten van bronnen, verlagen van de ‘carbonfootprint’ en dergelijke zodat een organisatie mede door wetgeving ook voor deze stakeholder doelen moet stellen.
  • En als het bedrijf leveranciers in lagelonenlanden inschakelt, vinden klanten het in toenemende mate belangrijk dat die faire prijzen krijgen en hun werknemers niet als slaven mishandelen.
  • Het is soms lastig om vast te stellen of iets een doel is of een randvoorwaarde. De wet gehoorzamen lijkt een randvoorwaarde, maar Arbowetgeving leidt tot het stellen van doelen met betrekking tot ziekteverzuim. Ethisch verantwoord zakendoen als doel stellen betekent dat bepaalde constructies om belasting te ontwijken of het betalen van steekpenningen niet kunnen. Een randvoorwaarde om in een land zaken te doen is dan dat het daar mogelijk moet zijn om te opereren zonder aan omkoping te hoeven doen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.