Welk van de doelen helpt de structuur bereiken?

Omdat de structuur in alle bedrijfskundige modellen (denk aan 7S of EFQM) voorkomt, zal een goede structuur aan het bereiken van vrijwel elk doel kunnen bijdragen. Aan de andere kant, als er aan een product of dienst geen behoefte meer bestaat of veel minder dan voorheen (kolenkachels, zie hiervoor), dan helpt zelf een perfect geoliede structuur voor de productie ook niet meer. Maar een ‘goede’ structuur helpt ook om te innoveren en daardoor schakelt een organisatie tijdig over op een nieuwe product of op een nieuw product dat past bij en bepaald product of dienst (naast of in plaats van kolenkachels: gashaarden, CV-ketels, airco).
Klanten die een korte levertijd willen: door ‘flows’ of productstromen te maken, en dat wijst op een bepaalde taakverdeling, kan men dat realiseren volgens verschillende theorieën.
Medewerkers die gevarieerde taken willen: in een functionele structuur doet een groep mensen één soort werk of één handeling in het hele proces (metaal draaien of schadeclaims invoeren). Bij een productgroepenstructuur doet een groep diverse tot zelfs alle handelingen en is het werk veel gevarieerder (onderdelen maken en assembleren of alle activiteiten rond een schadepolis).
Structuur is niet de Haarlemmer olie: als iemand niet capabel is om een werkplek in de structuur goed in te vullen, leidt dat ook tot problemen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.