Wie zijn betrokken bij de vormen van besturing?

Een simpele benadering stelt dat het topmanagement voor strategie verantwoordelijk is, productontwikkelaars voor innovatie en eerstelijns leidinggevenden voor operationeel regelen. Het is echter zo dat, zeker in grotere organisaties, vele stafmedewerkers bezig zijn met activiteiten die tot strategisch regelen behoren. Professor Roobeek maakte ooit furore met haar ‘strategisch management van onderop’, waarbij ze de werkvloer betrok bij het herzien van de strategie.
Innovatieprojecten kunnen eigenlijk niet succesvol zijn als daar geen inbreng ‘van de vloer’ bij komt kijken in de vorm van betrokkenheid van verkopers, productiemedewerkers en kwaliteitsinspecteurs en servicemedewerkers. Dat kan variëren van af en toe een dagdeel, tot het meedraaien als lid van het innovatieteam gedurende langere tijd.
Operationeel regelen kan voorbehouden zijn aan de eerste- en tweedelijnsmanagers ondersteund door stafmedewerkers, maar dat medewerkers met hun vakkennis zelf de producten inspecteren is een voorbeeld van het decentraliseren van operationele regeltaken. Ook een klantenservicemedewerker die zelfstandig klachten van klanten oplost is betrokken bij operationeel regelen van kwaliteit. Een team dat zelf de werkroosters vaststelt heeft een rol in de planning en dat is ook onderdeel van operationeel regelen.
In principe is er niets dat verbiedt om medewerkers van elk hiërarchisch niveau te betrekken bij elk niveau van het regelwerk.





 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.