Hoe structureren we het zoeken en selecteren van ideeën voor innovatie?

Het zoeken naar ideeën, het bespreken ervan en proberen de business case ervoor rond te krijgen noemt men wel ‘the fuzzy front end’ van innovatie. Soms krijgen medewerkers een bepaald deel van de werktijd hiervoor ‘vrij’ om te experimenteren met wat hen zelf zinvol of leuk lijkt. 3M en Google staan hierom bekend. Hoewel dit experimenteren in de praktijk vaak buiten werktijd en soms ‘op zaterdag in de garage thuis’ gebeurt, is het dan in ieder geval helder dat wie dat mag (of moet). Wel moet men op gezette tijden met een business case (en de mislukkingen) voor de dag komen. Als dit niet is geregeld, kan het zijn dat deze rol in het zoeken en opstellen van business cases aan niemand expliciet is toebedeeld, met alle risico’s daarvan. Qua time to market valt er juist in dit fuzzy front end een heleboel te winnen door er, hoewel het tegenstrijdig lijkt aan het idee van creatieve vrijheid, toch een bepaalde mate van formele structuur aan te geven.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.