Wat zijn voor- en nadelen van de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden?

Als de arbeidsvoorwaarden in goed overleg tussen bestuurder, HR, ondernemingsraad en de vakbond zijn geharmoniseerd, kan de organisatie daarvan veel praktisch voordeel hebben. De bestuurder hoeft dan geen rekening meer te houden met allerlei verschillende regelingen, elke werknemer weet waar hij aan toe is en de personeelsadministratie wordt minder ingewikkeld. Ook kan de harmonisering een aanleiding zijn om het personeelsbeleid een kritisch te bekijken en te verbeteren en actualiseren waar nodig.
Harmonisatie kost wel veel tijd. De bestuurder en de afdeling personeelszaken moeten eerst inventariseren welke regelingen er zijn en welke kunnen worden gewijzigd. Sommige voorwaarden kunnen niet zomaar worden veranderd, omdat ze onder een cao of wettelijke regeling vallen. Hoewel gelijke arbeidsvoorwaarden op de langere termijn de sfeer op de werkvloer verbeteren, zullen veel werknemers niet blij zijn als ze bepaalde rechten moeten inleveren. Daarnaast mag de bestuurder wijzigingen niet doorvoeren zonder instemming van de werknemers. De werknemers goed informeren, draagvlak creëren en onderhandelen kost ook de nodige tijd. Bovendien bestaat de kans dat de bestuurder met compensatie- of afkoopregelingen zal moeten komen. Harmonisatie kan daarom, zeker op de korte termijn, extra geld kosten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 223 vragen en antwoorden over Fusies & Overnames.