Gaat continu verbeteren niet vanzelf?

Wie vaklieden in dienst heeft zou denken dat die vanuit hun vakmanschap voortdurend zichzelf verbeteren en daarmee ook de producten en diensten. De kunst is daarbij de verbeteringen die Jan bedenkt ook door zijn collegae te laten toepassen. Een organisatie met een al of niet ISO9001-gevertificeerd kwaliteitszorg- en borgingssysteem heeft moet er bovendien voor zorgen dat de procedures de actuele processen beschrijven en aantonen dat medewerkers ze aldus uitvoeren. Zo zijn deze procedures de drager van de state of the art en een hulpmiddel voor kennisdeling tussen de vaklieden die ze samen up to date moeten houden. Dit strekt zich uit naar alle andere werkzaamheden, inclusief die van het management dat een voorbeeld functie hoort te vervullen. Omdat dit tijd kost, gaat het niet geheel vanzelf en moeten er tijd en middelen beschikbaar zijn om verbeteringen te bespreken, uit te proberen en bij gebleken succes vast te leggen. Het meten of het gebeurt en wat het resultaat van de verbeteringen is, versterkt de motivatie.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.