Waarom concrete doelstellingen en geen vage doelen?

Hoe concreter, meetbaarder en uitdagender een organisatie haar doelen formuleert, hoe groter de kans dat ze die ook zal halen. De doelen mogen daarbij best uitdagend zijn in de zin van niet eenvoudig te bereiken; je weet dan al bij voorbaat dat er innovatieve oplossingen nodig zijn in plaats van een beetje beter je best doen. Aan de andere kant, als bij voorbaat zeker is dat ze onmogelijk te halen zijn werken ze bij veel mensen alleen maar ontmoedigend; ‘daar hoeven we niet eens aan te beginnen’.
Vergelijk het maar met een persoon van bijvoorbeeld 85 kg en 1,84 lang die af wil slanken. Die kan zich voornemen: ‘ik ga na Nieuwjaar aan de lijn’ of  zich ten doel stellen: ‘ik ga 2 januari aan de lijn en wil uiterlijk 30 juni a.s. een BMI van 22 bereikt hebben (= 10 kg afvallen in 26 weken) en dat gedurende de rest van het jaar vasthouden door een wijziging in mijn oude eetpatroon.’ Het eerste geval is een goed voornemen en een vaag doel en het tweede voorbeeld is preciezer en zelfs zonder ongezond en duur crashdieet en met een beetje meer bewegen is 0,4 kg/week afvallen best haalbaar.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.