Hoe zorg je voor acceptatie van de innovatie bij klanten en andere partijen in de keten?

Op zijn laatst bij de introductie van een innovatie is het van belang te laten zien welke voordelen het biedt ten opzichte van voorgaande producten en diensten. Hier weet marketing/verkoop doorgaans wel raad mee. Als er sprake is van een geheel nieuw product is het een stuk moeilijker om consumenten te overtuigen dat ze hier op zaten te wachten. Onderzoek van Everet Rogers naar de diffusie (de verspreiding en implementatie) van innovaties laat zien dat er vijf factoren zijn die de innovator aandacht moet geven om de kans op succes te vergroten. Dat zijn het relatieve voordeel ten opzichte van bestaande producten/diensten, de mate waarin het past bij bestaande kennis en ervaring van gebruikers, hoe complex het lijkt of is, of het makkelijk uit te proberen is en of de innovatie en de voordelen zichtbaar zijn. Deze factoren zijn in een vroeg stadium van een project al te beoordelen en dan is er nog tijd om indien nodig aan verbeteringen of oplossingen te werken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.