Hoe krijg en gebruik ik ideeën van concurrenten?

Op de markt van organisaties zijn veel concurrenten actief die ook proberen door hun innovaties de eigen strategische doelen te verwezenlijken. Door alert te zijn op wat de concurrentie doet is het denkbaar dat je kort na de concurrent met een vergelijkbare innovatie, maar net even beter en anders, op de markt komt: me-too-innovaties. Dat vraagt om grondige bestudering van de dienst of bij producten om ‘reverse engineering’; koop een product en ga het demonteren en daarbij nadenken waarom zit het zo in elkaar en kunnen wij dat slimmer, goedkoper, functioneler. De ontwerpers en marketeers aanmoedigen hun vakgenoten die voor de conculega werken te ontmoeten op beurzen en vakbijeenkomsten en hen te laten vertellen over hun werk is ook een legale mogelijkheid. De vuilnisbakken van de laboratoria van uw concurrent uitpluizen is door de rechter als ongeoorloofde industriële spionage veroordeeld.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.