Waarom hoort ‘research’ of onderzoek bij innovatie?

Onderzoek moet nieuwe kennis opleveren die vervolgens de grondstof voor innovaties vormt. Bij innovatie gaat het er om dat een organisatie een nieuw idee introduceert op de markt (of in de organisatie zelf). Of een onderzoeksproject tot zakelijk vruchtbare ideeën zal leiden is meestal niet bekend bij de start. Maar bij het onderzoek dat bedrijven zelf doen speelt toch altijd mee dat er uiteindelijk een concrete toepassing voor de onderzoeksresultaten moet zijn in de vorm van een radicale innovatie. De onderzoeksprojecten kiest men meestal uit in samenspraak met de business units. Researchprojecten moeten daarom vanuit het managementperspectief beschouwd worden als innovatieprojecten, zij het met een grotere afstand tot de markt ofwel met een langere time-to-market, waar ook nog geen concrete klant of markt voor bekend hoeft te zijn. Wel zullen ze door de grotere onzekerheden op een iets andere manier geleid worden dan de meestal vrij concrete projecten die de bestaande producten en diensten aanpassen.
In de wetenschap is ‘R&D’ ofwel research and development (en: onderzoek en ontwikkeling) een apart maar aangrenzend vakgebied van innovatiemanagement.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.