Wat zijn de grootste valkuilen bij innoveren?

Of het echt de grootste valkuil is valt niet met zekerheid te zeggen maar ‘je onvoldoende verplaatsen in de potentiële klant of eindgebruiker’ maakt een goede kans. Innovaties die geen succes hebben verkopen weinig of niet en de klanten herkennen dus de voordelen, die voor de bedenkers overduidelijk waren, blijkbaar niet.
Dat het Philips V2000-videocassettesysteem technisch superieur was aan VHS, was in dit geval zelfs voor potentiële klanten wel zichtbaar. Toch kozen ze vanwege het grotere aantal titels met voorbespeelde banden vrij massaal voor VHS; dat was blijkbaar meer ‘value’ voor de klant dan een iets betere beeldkwaliteit of een langere speelduur per band.
Van een tweede valkuil is het werk van Leonardo da Vinci een voorbeeld. Die heeft constructies bedacht waarmee hij zijn tijd ver vooruit was. Met andere woorden, met de toenmalige stand van de techniek waren zijn constructies, denk aan de helikopter die hij schetste, niet uitvoerbaar of in ieder geval niet betrouwbaar te maken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.