Zijn continu verbeteren en kwaliteitszorg belangrijk voor innovatie?

Organisaties moeten zowel innoveren als hun bestaande producten, diensten, processen en procedures voortdurend verbeteren. Continu verbeteren is meestal een onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Daarnaast leidt een goed werkend kwaliteitszorgsysteem tot zorgvuldigheid bij het beoordelen en invoeren van veranderingen. Het mede verantwoordelijk maken van alle medewerkers voor het continu bedenken en invoeren van verbeteringen versterkt het idee ‘op de vloer’ dat veranderingen voortdurend nodig zijn en vermindert de weerstand tegen grotere veranderingen, ofwel innovaties. Dat is het grote voordeel voor innovatie. Zeker wanneer de medewerkers naast hun verbeteractiviteiten ook, en liefst al in een vroeg stadium, betrokken worden bij de ontwikkeling van innovaties helpt dat een soepele invoering.
Sommige wetenschappers noemen de wijzigingen die een organisatie door kai-zenactiviteiten, alias continu verbeteren, invoert wel ‘incrementele innovatie’.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.